Trions bolag omsatte 130 miljoner under 2016. Fotograf: Pressbild/House of Dagmar.

Svenska modesuccén har skapat appen som ska ta kvinnorna ända in i styrelserummen

Med sin uppmärksammade mobilapp ska svenska modehuset House of Dagmar ta sig närmare både kunderna och visionen ”empower women”. Vi träffade trion under mässan "Digital difference in retail" i Milano, där de berättade om sin satsning.

Efter att ha prövat alltifrån traditionell marknadsföring till influencers såg det svenska modehuset House of Dagmar att inköpen via mobilen började få rejäl fart och förstod att det var läge att skapa en egen kanal.

”Vi insåg att vi behövde gå från att vi såg oss som ett grossistföretag till att skapa en mer digitaliserad känsla av bolaget”, säger Karin Söderlind.

”Vi tänkte att appar var gårdagens verktyg, men förstod snart att alla kommer att ha sin personaliserade app i framtiden.”

Förutom hygienfaktorer som att det går att handla kläder och en community där kunder kan utbyta inspiration och säljtips ges kunderna ”tillträde till kontoret” och får chans att påverka alltifrån affärsutveckling till design.

Appen har gett eko i modevärlden, till och med inflytelserika modemagasinet Vogue har skrivit om den.

”Vi fyller appen med det vi tror kvinnor vill ha. Kvinnor i karriären behöver ha någonstans där man kan träffas för att diskutera kläder.”

Redan under gymnasiet på Hvitfeltdska i Göteborg drog Karin Söderlind igång ett städbolag, men ville inte över familjeföretaget. Hon drömde om att jobba med PR.

Drömmen skulle gå i uppfyllelse först efter en vända som säljare och därefter som inköpare på H&M.

Då hon inte bara fick jobb i PR-branschen, utan sedermera drev egen byrå hörde mellansyster Tina av sig med idén om ett familjeföretag.

Vid starten satt systrarna i en källarskrubb och designade och packade kläder.

Visionen var inte bara att jobba med kläder, utan att skapa ett helt modehus med budskapet ”empower women”. De studerade bland annat hur män får inflytande genom sina skjortor och kavajer.

I dag är House of Dagmar ett internationellt företag med en målgrupp lika bred som Karin Söderlind och hennes tre systrar, hon är född 1967, mellansystern är 70-talist och lillasystern är 80-talist.

”Kvinnor har inte lika mycket historia som män av att ta roller där man syns. När man väl gör det måste man göra det smart. Vi kallar vår stil sofistikerad och progressiv och den gör det enklare för kvinnor att ta plats i alla olika rum – till och med i styrelserum.”

Så skapade House of Dagmar sin modesuccé:

  1. Var orädda – såg stora möjligheter och gillade nyskapande idéer.
  2. Tänkte tvärtom – det såldes mest stickade tröjor medan House of Dagmar tänkte att man lika gärna kan skapa stickade cocktail-klänningar.
  3. Började nischat – uppstartskostnaden blev mindre och snabb teknikutveckling gjorde det lätt att skala verksamheten.
  4. Utgick ifrån var kunden befann sig – när House of Dagmar skapades var kunderna inte digitala. Nu kan man däremot börja online och sedan utöka med fysiska butiker.
  5. Insåg att det tar minst 1-2 år att bygga upp en kännedom om varumärket.


Det här är en artikel från Veckans Affärer Insights - en digital premiumprodukt från Veckans Affärer och ett inspirerande arbetsverktyg. Du som ännu inte är prenumerant kan prova gratis i 30 dagar! Gå in på https://www.vainsights.se/Veckans-Affarer för att testa.