Fotograf: Alteljé Marie

Så blev han mentor åt Sveriges redarkung – istället för tvärtom

VA:s Supertalang Amer Mohammed har blivit mentor för rederijätten Stena Lines ägare Dan Olsson.

En presentation som fick självaste Stena Line-ägaren Dan Olsson att resa sig och applådera, en headhunter som bedömde att en anställning av Amer Mohammed vore det enda rimliga och ett AI-projekt som ska vända upp och ned på hela skutan hos rederijätten. VA:s Supertalang har knappast gått obemärkt förbi hos den anrika rederijätten.

Inom ramen för Stena Lines mentorprogram Turntable där unga talanger lär äldre chefer är det ingen slump att VA:s Supertalang Amer Mohammed tar en månatlig långpromenad med Stena Lines koncernchef och huvudägare Dan Olsson vid Örgryte i Göteborg.

Amer Mohammed blev tidigt fascinerad av Apple-chefen Steve Jobs som inte bara hade för vana att ta långpromenader när han diskuterade affärer, utan fällde bevingade citat som att ”Everything around you that you call life was made up by people that were no smarter than you…"

Så hur hamnade en serieentreprenör som Amer Mohammed hos ett storbolag som Stena Line?

Allt började med att en headhunter ville få in en person som kunde arbeta med Stena Lines mobilsatsning - Amer Mohammed hade gjorde sig ett namn han sålde appen Healthy Heroes till en gymkedja – appen är en kombination av Runkeeper och World of Warcraft.

”Appen blev som en tidig Pokemon Go."

Han hade också byggt ett framgångsrikt bolag för webb-baserad distribution av gratistidningar – Singleton Solutions – där han än idag äger 25 procent och sitter i styrelsen.

Efter personlighetstester var bilden klar – Amer Mohammed vore som att ”kasta in en handgranat i organisationen”. 

Mycket riktigt hann Amer Mohammed inte tillbringa mer än 3 månader på it-avdelningen innan han skickade ett kaxigt mejl till chefen om att ”han bör träffa honom”.

Vi spolar fram bandet och det är den så kallade Stena Dagen och Amer Mohammed håller en dragning om AI-projektet Pluto.

Som traditionen bjuder sitter Dan Olsson längst fram tillsammans med övriga ägarfamiljen och ledningen. Amer Mohammed tänkte ”fuck it, det är bara att köra” och gjorde klart att Pluto skulle styra styra inriktningen för Stena Line närmaste decenniet.

Publiken bara gapade.

Då Dan Olsson bröt dödläget genom att ställa sig upp och applådera blev det stående ovationer av hela publiken.

Hans starka framträdande bidrog nog till att han fick chansen att starta en helt ny avdelning – Digital Innovation.

Först hade den ingen budget att tala om, men efter att ha gått ut hårt med målsättningen att hela Stena Line ska vara assisterat av AI-stöd senast 2021 har han inte bara fått en budget, utan lyckats trefaldiga den.

”Stena Line är dedikerat att lägga över hundra miljoner kronor på en digital transformation.”

Att leda en affärskritisk verksamhet kan tyckas som ett sjumilakliv från en uppväxt i förorten – först Alby och sedan Fittja - men Amer Mohammed närde tidigt en dröm om att påverka samtidigt som pappa lärde honom att inte vara rädd för något.


”Enda skillnaden med mig jämfört med många andra är att jag har misslyckats mer än de flesta andra.”



Foto: Alteljé Marie

Det kunde nog ändå ha slutat illa om Amer Mohammed inte varit så obekymrad över att vara andra till lags när de tuffa killarna försökte locka med honom att snatta eller råna SL-kassan.

I stället tjatade han till sig en dator och fick därmed en fribiljett till nördgänget på skolan. Då han läste magisterprogrammet inom inbyggda system i Kristianstad slet han sitt hår över matten, men hade lätt för programmering.

Vid examen blott ett år efter att Dotcom-bubblan brast lös jobben med sin frånvaro och det blev ett halvår som utdelare av gratistidningar innan han fick nys om ett tekniskt projekt att skapa en webb-baserad tjänst för att underlätta åkeriernas rapportering av skadade tidningsställ.

Projektet gick så bra att han fick vara med och utveckla ett webb-baserat distributionssystem för gratistidningar.

Det blev i sin tur en så stor framgång att det blev flytt till Schweiz för att starta ett bolag kring systemet – Singleton Solutions – bolaget har idag 10-talet kunder och han äger 25 procent och sitter i styrelsen.

”Gratistidningarna vill optimera upplagan så att endast några procent finns kvar i ställen vid slutet av dagen. Vi utvecklade ett system med statistiska modeller som tar hänsyn till väder och annat för att beräkna morgondagens upplaga. Så det blev en tidig form av machine-learning.”

Då han träffat sin fru i Schweiz och paret flyttat tillbaka till Sverige för att starta ett transportbolag åt gratistidningar – Alrym Transport – föll marknaden ihop som ett korthus när Bonnier-satsningen Stockholm City lades ned.

Det slutade med skulder hos Kronofogden på 1,5 miljoner kronor och en så djup depression att han ägnade närmaste två åren åt att spela World of Warcraft för att bli bäst i världen - han blev rankad trea.

När han skulle få ordning på livet igen löste ett välbetalt konsultjobb skulden, men när han skulle gå ned i vikt genom Runkeeper tyckte han att appen var så tråkig att idén till Healthy Heroes föddes.

Riskkapital från Chalmers gjorde att appen snart hade 200 000 användare, men Amer Mohammed hade hoppats på en succé á la Instagram och sålde.

”Vi blev inte rika, utan fick väl ungefär lika mycket som om vi hade jobbat i fyra år.”

Då han övergick till att agera rådgivare och investera i startup-bolag skulle det forma mycket av den person han är idag.

”Jag har lärt mig att få folk att köpa in sig på en vision."

Precis som att han tidigare skapat ett system för att bedöma morgondagens upplaga för gratistidningar är han i full färd med att skapa ett liknande system för Stena Line.

”Idag har Stena Line en manuell process där vi försöker förutspå totala antalet passagerare för närmaste 30 dagarna, men redan nu ser vi hur machine-learning ger 6 procent bättre prognoser trots att prognoserna gäller hela 90 dagar.”

AI-stödet gör också att Stena Line redan långt i förväg vet vilka grupper av passagerare som kommer att resa med färjorna och kan skapa riktade annonskampanjer gentemot andra grupper.

Dessutom slipper man att gå på magkänsla för att beställa varor till färjorna.

”Bara du vet vilka som kommer ombord vet du också vad de köper och hur mycket. Genom ett sådant tänk kan du mer eller mindre automatisera supply chain-ledet.”

Stena Line har också byggt om en av färjorna – Stena Danica – för att prova en massa digitala koncept under året.

Det handlar om alltifrån att samla in data via skärmar och kameror för att följa konsumtionsmönster hos olika id-beteckningar, men också bedöma hur många som kommer att vistas i butiken.

Han drar sig till minnes hur han kunde bli mäkta förvånad när han började på Stena Lines it-avdelning och insåg att den inte ens mätte sådant som sågs som självklarheter i startup-världen.

Förutom 2021-målet siktar Stena Line också på att hälften av alla transaktioner ska ske via chattar 2025.

”Kinesiska banker har inga appar, utan intäkterna kommer från chattar precis som för exempelvis gigantiska WeChat."

För att nå dit tänker Stena Line kombinera öppen källkod, hyra AI-stöd som IBM:s Watson för en billig peng och lägga egenutveckling ovanpå det.

"Det är sant att många chattbotar inte har riktig AI. Men poängen med vår virtuella assistent Stina är att vi ser det som en förberedelse inför att något snille eller bolag knäcker chattbots-frågan.”

Det är dock en bra bit kvar innan Stena Line kan nå det övergripande målet att hela rederiet stöds av AI 2021.

”Vi har väl hunnit 4 procent ungefär. Men det är ett vanligt grepp från startup-världen att man kör med ett mission statement om att nå stjärnorna, men är kanske är nöjd med att bara nå till månen.”


Med vårt NYHETSBREV missar du inget viktigt!

Kalendarium

För dig som prenumerant