ANNONS
Anna Wenner, HR-direktör och Monica Westerberg, mångfaldschef på Skanska Sverige.

Från ord till handling: Så ökar Skanska andelen kvinnliga chefer

För det globala byggföretaget Skanska ­har jämställdhetsarbetet en självklar koppling till affärsnytta.

Att skapa en ökad mångfald och en inkluderande kultur är ett arbete som ligger högt upp på Skanskas agenda. För att lyckas har bolaget en målmedveten strategi och tydlig ledning av förändringsarbetet.

”De som söker sig till Skanska förväntar sig ett modernt och inkluderande företag. Det är helt enkelt mer givande att arbeta i en organisation med mångfald. Det handlar också om att vi som bolag ska förbereda oss för framtida utmaningar”, säger Anna Wenner, HR-direktör på Skanska Sverige.

”Sverige är fortfarande inne i en intensiv högkonjunktur. Men, en ökad konkurrens ställer också stora krav på effektivitet. Då krävs det att vi tar tillvara på vad varje enskild person kan bidra med”, tillägger Monica Westerberg, mångfaldschef på Skanska Sverige.

Skanska

Skanska finns i tio länder i Europa och är verksamma i USA. Skanskas kärnverksamhet i Sverige består av att utveckla, bygga och underhålla den fysiska miljö som vi lever i. Bolaget skapar hållbara lösningar och strävar efter att vara ledande inom kvalitet, grönt byggande, arbetsmiljö och etik.

Läs mer här!

Global mångfaldsvision

Skanska började arbeta mer systematiskt med mångfald och inkludering för fem år sedan, då organisationen satte en global mångfaldsvision. Det är ett arbete som kräver både uthållighet och fokus, menar Monica Westerberg:

”Vi identifierar gap som vi sedan följer upp och ser till att stänga. Målet är att få fler i organisationen att samverka. Vi arbetar bland annat för att skapa säkra och hälsosamma arbetsplatser, där inkludering ingår som en viktig del.”

En av Skanskas utmaningar är att se till att mångfalds- och inkluderingsfrågor inte bara hamnar på en övergripande nivå utan att det också sker förändringar ute på arbetsplatserna och i linjeverksamheten. Att verkligen gå från ord till handling:

”Ett av målen i vår affärsplan, som sträcker sig fram till 2020, är att öka antalet kvinnor i högre chefsbefattningar i linjen. Utgångspunkten från 2015 var 10 procent kvinnor, med en bas på 240 medarbetare. Förra året hade vi 18 procent kvinnor i den gruppen. Det är resultatet av ett gediget och målfokuserat arbete”, säger Anna Wenner.

Högre mål i år

I år har Skanska höjt ribban och målsättningen är nu 22 procent kvinnor i högre chefsbefattningar i linjen.

”Vi utmanar oss hela tiden och motiveras av att se tillbaka på den resa som vi har gjort. På sikt handlar det helt enkelt om kompetens- och ledarförsörjning”, säger Monica Westerberg.

Genom bland annat utvecklingsdialoger får Skanskas medarbetare möjlighet att utvecklas och placeras i rätt roll. Öppna karriärvägar och mobilitet är extra viktigt för att behålla kvinnor i organisationen.

”Skanska har länge varit duktiga på att rekrytera kvinnor men tidigare misslyckats med att ge dem rätt förutsättningar för att kunna klättra i karriären. Vi ser nu till att de inte hamnar i sidoroller och synliggör på så sätt hela basen av de kvinnor som är anställda inom Skanska”, avslutar Anna Wenner.


Med vårt NYHETSBREV missar du inget viktigt!

Kalendarium

MEST LÄST PÅ VA.SE

Senaste dygnet I veckan
  1. H&M tar upp kampen med Ikea – här är deras nya möbelsatsning
  2. Förvaltaren: Dags att sälja kursraketen som tokhaussas av marknaden
  3. McDonalds skrotar plastsugrören i en av kedjans största marknader – och Norden står näst på tur
  4. Storbanken: Bopriserna kommer fortsätta dyka
  5. Elon Musk hånar blankarna i Tesla: Deras korta positioner ”exploderar” inom 3 veckor
  1. Nu störtdyker försäljningen av bostäder i Stockholm
  2. Idag slog H&M:s senaste satsning AFound upp dörrarna – här är VA:s dom
  3. Den här skräckinjagande grafen visar hur Sveriges BNP riskerar att falla fritt i år
  4. Efter 100 000 simuleringar: AI har svaret på vem som vinner fotbolls-VM – och det är inte Tyskland
  5. H&M-aktien faller tungt på börsen idag – det här är anledningen

För dig som prenumerant