Fotograf: Jeff Chiu/AP

Coca-Cola bryter med 100-åriga traditioner – släpper sin första alkoläsk

Mot bakgrund av sjunkande försäljning inleder världens största läskedryckstillverkare experiment med alkoholhaltiga drinkar på burk.

 Chu-Hi är alkoholhaltiga drinkar som innehåller schochu (en vodkaliknande dryck), bubbelvatten och smaktillsatser.

Dryckerna rör sig i intervallet 3-8 procent alkohol, vilket bland annat har lett till att Chu-Hi ses som en direkt konkurrent till öl samtidigt som dryckerna anses vara extra lockande för målgruppen kvinnor.

En senior Coca-Cola-chef beskriver satsningen som ”unik i vår historia”, enligt Financial Times.

Tidningen konstaterar att satsningen på Chu-Hi innebär att den amerikanska läskedrycksjätten ger sig in i ett riktigt getingbo där japanska dryckesjättar som Kirin, Ashai, Takara och Suntory redan sitter med storsäljare som Strong Zero, Highball Lemon och Slat.

Faktum är att Chu-Hi-marknaden i Japan redan har utvecklat hundratals olika smaker och variationer och siffror från Suntory gör exempelvis gällande att tillväxten på marknaden har rört sig i intervallet 5-25 procent ända sedan 2013.

Parallellt har försäljningen av schochu, som är en vodkaliknande spritdryck som genom kombinationen att destilleras genom potatis, ris, korn och ger Chu-Hi-dryckerna dess ”starka kick”, fullständigt exploderat i Japan med en tillväxt på nära 40 procent sedan 2011.

Samtidigt kommer inte Coca-Cola-satsningen som en komplett överraskning.

Så sent som vid ett investerarmöte i november sa Coca-Colas koncernchef James Quincey att han inte uteslöt en satsning på alkoholhaltiga drycker, men gav ingen tidpunkt för när och vilka produkter som bolaget i så fall ska satsa på.

För fyra månader sedan släppte en analytiker vid Wells Fargo en rapport där det spekulerades i om att Coca-Cola skulle offentliggöra en alkoholsatsning inom en nära framtid.

Det var dock först när intervjun med Japan-chefen Jorge Garduño lades ut på Coca-Colas webbplats som det verkligen stod klart att så skulle bli fallet, men han ville ändå inte dra för stora växlar på Chu-Hi-satsningen.

”Coca-Cola har alltid helhjärtat fokuserat på icke-alkoholhaltiga drycker och det här är bara ett blygsamt experiment för en specifik bit av marknaden”, sade han enligt intervjun som publicerades på webbplatsen.

Jorge Gorduño gjorde dock klart att många i världen säkerligen kan bli förvånade över ett sådant drag.

Det är kanske heller inte så konstigt med tanke på att den enda gången som Coca-Cola överhuvudtaget har tassat in på området alkoholhaltiga drycker var då läskedrycksjätten köpte ett antal vingårdar i Kalifornien i slutet på 70-talet samt en New York-baserad vintillverkare i samma veva.

Satsningen kulminerade i vinförsäljning på United Airlines-flighter.

Så sent som förra månaden berättade Coca-Coca-chefen James Quincey att bolaget har introducerat mer än 500 nya produkter under förra året.

”Det är mycket fokus på innovation. Vi gör innovationer inom Coke, innovationer med smaker och innovationer med ingredienser över hela världen."

Enligt Business Insider menar Japan-chefen Jorge Garduño ändå att den nya drinken blott är ett blygsamt experiment som ”troligen inte kommer att flyga”.


Med vårt NYHETSBREV missar du inget viktigt!

Kalendarium

MEST LÄST PÅ VA.SE

Senaste dygnet I veckan
  1. Nytt ras i H&M-aktien efter morgonens försäljningssiffror
  2. Mitt i stora julruschen – e-handelsslakt på börsen
  3. Missbruksexperten: Mobilen har blivit vår nya cigarett – så blir du kvitt beroendet
  4. Svensken som tog en plats i världens bästa basketlag – så investerar han sina miljoner
  5. Flygfritt: Samtal strömmar in till den lilla tågresebyrån i Kalmar – fördubblar omsättningen på utlandsresor i år
  1. Miljonregn över uppfinningen som minskar vattenförbrukningen med 98%
  2. Så gick det med den skrotade miljardsatsningen i Klippan efter SD:s valframgångar
  3. Stjärnförvaltaren Simon Blecher: Aktiemarknaden har börjat tappa fotfästet
  4. Flygfritt: Samtal strömmar in till den lilla tågresebyrån i Kalmar – fördubblar omsättningen på utlandsresor i år
  5. Leif GW:s plåsterbolag rusar tvåsiffrigt på nytt avtal

För dig som prenumerant