”Vi på H&M trivs bäst i lite motgång”

När Karl-Johan Persson behöver hjälp kallar han in Madeleine Persson. Den här gången måste hon rädda hela det krisande varumärket.

Ett knappt kvartal har Madeleine Persson haft det operativa ansvaret att styra upp H&M:s sviktande affär. Fredrik Olsson har haft posten som operativ direktör på den svenska modejätten i två år. Nu behövs en kraftkvinna med kundperspektiv och Karl-Johan Persson plockar in Madeleine Persson som får dela det operativa affärsansvaret. Hennes uppgift är design, sortiment och inköp, butiksutveckling och marknadsföring.

”Min kompetens är att skapa ett bra kunderbjudande. Vår främsta uppgift är att göra våra kunder glada, då blir övriga ’stakeholders’ också glada. Allt börjar hos kunden”, säger hon när Veckans Affärer träffar henne på huvudkontoret ovanpå butiken på Drottninggatan i Stockholm.

Den senaste tiden har både aktiekursen och reapriserna i H&M:s butiker dykt till oanade djup.

Helårsrapporten den 31 januari visade vikande försäljning och ett tydligt vinsttapp,   i synnerhet under fjärde kvartalet. Aktien har rasat med över 60 procent sedan toppen i början av 2015 och kursen är tillbaka på samma nivå som vid finanskrisen 2008.

”Det har varit lite osynk i hela sor timentsbygget. Under 2016–2017 har vi gjort vissa misstag i hur vi satt ihop sortimentet, kvantifierat och allokerat varorna i butik”, säger Madeleine Persson.

Men hon är inte orolig, tvärtom – sådant triggar henne.

”Vi är ett företag som är bäst i lite motgång. Retail går snabbt att förändra.”

Omvärldens förändringar är en större utmaning, tycker hon, men även där ser hon bolaget som ”väl rampat” för kundernas förändrade köpbeteende.

H&M har ibland anklagats för att misslyckas med sin näthandel, men Madeleine Persson menar att de tvärtom följer sina kundströmmar på respektive marknad – alla konsumenter är inte så digitala som svenskarna.

Under 2018 ska 170 butiker stängas, men 390 öppnas, bland annat i Ukraina och Uruguay som är nya länder för H&M. Online går de in på fyra nya marknader under året.

Madeleine Persson är en långvägare inom H&M med 24 år inom koncernen varav 17 år på olika inköpspositioner. Direkt efter sin MBA-examen från Lunds universitet började hon som inköpsekonom för Impuls och Rocky 1994. Sedan dess har hon klättrat från en nivå till nästa i H&M, på konsumentnära chefspositioner.

Sedan 2004 har hon jobbat direkt under koncernchefen. När Karl-Johan Persson i höstas bad henne kliva in på den nuvarande positionen ledde hon arbetet att bredda affären och bygga koncernens fristående nischvarumärken, en mycket entreprenöriell roll.

”Jag har alltid gått dit hjärtat lett mig”

”Varje gång jag har fått frågan om en ny position har jag känt att ’jag är ju inte klar’, men gått in och givit järnet med teamet för att lyckas. Och älskat det.” 

LÄS MER: Hela listan - Näringslivets 125 mäktigaste kvinnor 2018