Hon ska få de stora drakarna att göra sociala investeringar

Hon var tidigt ute som affärsaktivist. Idag jobbar Anna Ryott för att få med sig alla på sociala investeringar.

"Tänk dig att du sitter vid frukostbordet om tretton år och att du kan säga till dina barn att vi faktiskt utrotade extrem fattigdom och räddade klimatet. Det är möjligt – de nya globala hållbarhetsmålen innebär fantastiska affärsmöjligheter."

Anna Ryott är HQ-ekonomen och McKinseykonsulten som blev barnens skyddsängel och affärsaktivist. Den historien är berättad förut, även i den här tidningen. Nu har hon skruvat den ett par snäpp till.

I augusti blev Anna Ryott, då vd för Swedfund, vice vd för näringslivets hippaste entreprenörshubb för sociala investeringar, Klarnagrundaren Niklas Adalberths nystartade Norrsken.

I september fick hon en annan, bokstavligt talat, livsviktig utmaning: parallellt med det nya jobbet opererades hon för bröstcancer och sedan dess har cellgifterna krigat vidare i kroppen.

När Anna Ryott 2012 skrev boken "Affärsaktivisten", som handlar om hur det är ekonomiskt lönsamt att också agera hållbart, var hon tidigt ute. Det ser hon nu.

"Då låg CSR utanför affären. Men nu är affärscaset glasklart."

Flera studier visar i dag att bolag som arbetar strategiskt med ESG, (environmental social governace) är mer lönsamma, hävdar hon. Det är också ett sätt att "få full koll på risk", en parameter som blir alltmer central i en global, digital och snabbrörlig värld.

"För att vi ska lyckas nå de globala hållbarhetsmålen är näringslivets engagemang, att företag ser affärsnyttan, väldigt viktigt."

Den skutan börjar svänga nu, och Anna Ryott jobbar dessutom mitt i turbo­motorn av utvecklingen. På Norrsken sitter 350 personer i 120 entreprenörsbolag som löser sociala problem med globalt skalbar teknik.

"Nu uppstår nya affärsidéer av möjligheterna att lösa världens problem", säger hon och berättar om Karma, appen som ska minska matsvinnet där mat som ska slängas när butiker och restauranger stänger i stället reas ut via en app.

På Norrsken är hennes uppdrag att se till att mer pengar investeras i socialt entreprenörskap och titta på hur de kan exportera idén till andra länder.

För även om Anna Ryott ser ljust på att det faktiskt går att rädda världen är hon väl medveten om att alla krafter måste samverka.

"Får man inte de stora drakarna att flytta sina pengar blir det väldigt svårt att rubba nålen."

Konkreta exempel och förebilder är hennes bästa giv, även om jante lätt vänder segrar till smisk för det man inte gjort.

"Jag vill inspirera näringslivsledare till att ha mod, våga berätta om det bra som de gör, om sin egen resa. 'Det här har vi gjort – och det här har vi kvar att göra.' Var transparent!", säger hon.

Den makt hon ser hos sig själv är framförallt att hon jobbat på många olika arenor: inom näringslivet, ideella sektorn och på ett statligt bolag.

"Det gör att jag blivit flerspråkig. Jag har ett ansvar för att skapa nya allianser och verka för en förståelse mellan dessa arenor. Jag tror väldigt mycket på det entreprenöriella som drivkraft för samhällsutvecklingen. Och nu får jag stötta det ekosystemet." 

LÄS MER: Hela listan - Näringslivets 125 mäktigaste kvinnor 2018