Här är succébolagen som rider på IKEA:s varumärke

Uppstickarföretagen som vill rida på Sveriges starkaste varumärke blir allt fler. Det handlar bland annat om företag med en affärsidé att hotta upp IKEA:s produkter. ”Det bara ökar intresset för heminredning ytterligare, en win-win-lösning”, tycker man på IKEA.

Svenska bolagen Prettypegs, Bemz och Pickyliving samt danska Reform CPH är bara några exempel på företag som tillhandahåller egna specialdesignade detaljer till de mest sålda IKEA-produkterna.

Och svenska Superfront har fått sådan fart på businessen på det spåret att bolaget på bara några år precis har lyckats kvala in på den prestigefyllda INC-listan över Europas 5 000 snabbast växande bolag.

Stommar från IKEA och egen design av exempelvis kök, badrumskommoder, handtag och ben. Det är framgångsreceptet för det snabbväxande svenska design- och möbelbolaget Superfront.

Bakom bolaget står makarna Monica Born och Mick Born som båda har en framgångsrik karriär i reklambranschen med Guldägg och internationella priser på sitt CV och nu använder sitt 40-åriga know-how kring hur man bygger varumärke för att skapa Sveriges nästa superbolag.

Monica Born ser en växande trend där alltfler kunder har börjat ifrågasätta om det man köper från "fina gatan" verkligen är värt priset.

"Vi har kunder som ena stunden har handlat på Nordiska Galleriet och i nästa stund köper hos oss."

Hon berättar bland annat om en gammal dam som ville ha Superfront-luckor till sitt superexklusiva Gaggenau-kök.

"Människor vill gärna kombinera dyr design med affordable luxury – vilket vi ser oss som - och sådant som man köper på loppis."

Fröet till Superfront såddes i samband med att Born-paret skulle inreda en vindslägenhet för 15 år sedan och inte hade råd med ett designkök.

Det blev till att köpa IKEA-stommar och designa egna luckor som ett snickeriföretag fick tillverka.

Det dröjde dock hela 10 år innan polletten verkligen trillade ned och Superfront kunde börja ta form.

Allt började med att paret var på dop-party hos vänner och såg hur värdparet skapat ett flott sideboard genom att lägga stenskivor ovanpå vanliga Bestå-stommar.

Born-duon insåg att man inte var ensamma om tanken på att hotta upp IKEA-möbler, eller som man brukar kalla det "hacka" produkterna, och såg en möjlighet att utnyttja sin långa erfarenhet kring att bygga varumärke.

"Vi kände att om vi bara kunde ta en "liten tugga" av den marknad som IKEA har skulle det kunna bli något stort."

Så har det också blivit.

Superfront har idag ett utbud på drygt 10 000 artiklar som säljs via e-handel.

Lejonparten tillverkas efter kundens beställning, vilket ger en stabil affärsmodell, enligt Monica Born.

"Affärsmodellen är dessutom väldigt automatiserad och slimmad redan från start då vi såg potential att växa snabbt."

Därutöver har Superfront showroom i både Stockholm och Oslo.

Utan att ta in en krona i riskkapital omsatte Superfront nära 6 miljoner kronor redan första året för att passera 40 miljoner 2016.

Året efter steg omsättningen bara med blygsamma 1 miljon kronor, men det berodde dels på att Superfront-grundarna fick lägga mycket energi på att flytta produktionen från Dalarna till Småland för att skala upp, dels för att man byggde om it-strukturen det året.
Vinsten låg ändå på 6,5 miljoner kronor.

Det lönar sig att hotta upp IKEA-möbler med andra ord.

Superfront-duon är alltså långtifrån ensamma om att rida på Sveriges starkaste varumärke.

Danska Reform CPH startade 2014 och har showroom i Berlin, New York och Köpenhamn och Prettypegs grundades 2012 och säljer designade soffben och andra tillbehör för IKEA-produkter.

Svenska Bemz startade för cirka 10 år sedan och säljer överdrag för exempelvis soffor, fåtöljer och stolar.

Pickyliving grundades 2009 och arbetar bland annat med köksprodukter och garderober.
Superfront är dock det enda bolaget som just har lyckats kvala in på den ansedda amerikanska tidskriften Inc:s lista över Europas 5 000 snabbast växande bolag.

Det låter kanske inte så märkvärdigt med placering 1 205, men faktum är att data från Eurostat visar att det startas 2,6 miljoner nya företag i Europa varje år.

Superfront har även fört diskussioner med enskilda IKEA-varuhus som har egna business-avdelningar om att rekommendera Superfronts produkter.

"IKEA är ju inte så stora på business-sidan ännu och verkar se tillväxtmöjligheter genom ett företag som oss. Ska du exempelvis installera ett nytt kök på kontoret vill du ofta ha något mer unikt än ett IKEA-kök. Jag ser också en trend i det att marknaden för nybyggnationer går mot att människor vill vara mer individuella."

Hon ser ingen risk för att IKEA drar undan mattan för Superfront genom att själva erbjuda exklusiva tilläggsval ute i varuhusen eller på nätet.

"IKEA håller på med massproduktion så det skulle nog bli svårt att jobba med en så pass exklusiv design som vi gör. Det skulle ju inte lira med deras affärsmodell "inte för de rika, men för de kloka."

Monica Born tror heller inte att IKEA ser Superfront som något hot.

"Vi är ju ändå bara som ett litet dammkorn för IKEA."

IKEA:s presschef Jakob Holmström uppger att då IKEA är till för de "många människorna" tycker bolaget bara att det är positivt om externa aktörer utgår från IKEA-produkter och nischar in sig mot specifika målgrupper.


"Som vi ser det blir kontentan då att dessa aktörer bidrar till att intresset för heminredning ökar, samtidigt som våra produkter finns i de många hemmen. En win-win-lösning."


Med vårt NYHETSBREV missar du inget viktigt!

Kalendarium

För dig som prenumerant