Nu är det klart – Spotify går till börsen

Ansökan om notering i New York gäller en så kallad direktlistning.

Spotify har enligt Bloomberg News nu lämnat in ett prospekt inför en förestående notering på New York-börsen. Aktierna ska enligt planerna handlas under kortnamnet "Spot".

PODD: Hon avslöjar hemligheten: Så tog svenska startups över världen

Spekulationer om en nära förestående börsnotering av det svenska strömningsbolaget i USA har cirkulerat under en längre tid. Värderingen av Spotify uppgavs i slutet av januari i år vara cirka 21 miljarder dollar (cirka 174 miljarder kronor, i nivå med Telia) efter en stor investering av kinesiska Tencent.

LÄS MER: Spotify utsågs just till ett av världens mest innovativa bolag

Ansökan om notering i New York gäller en så kallad direktlistning, utan sedvanlig roadshow, och där de första kurserna för Spotify i stället sätts genom köp och säljorder på noteringsdagen.

LÄS MER: Nu ska Spotify skapa sin första fysiska produkt

Enligt Spotifys ansökan hade bolaget 2017 intäkter på 4,99 miljarder dollar och 133 miljoner dollar i fritt kassaflöde. Vid årsskiftet ska bolaget ha haft 159 miljoner aktiva användare, varav 71 miljoner betalande abonnenter.

Resultatet för 2017 ska dock vara svagare: enligt Bloomberg News var årets rörelseförlust för musikbolaget 378 miljoner euro, motsvarande cirka 3,8 miljarder kronor.

LÄS MER: H&M-familjen gör storköp i Spotify

Svenska strömningstjänsten Spotify drar in miljarder dollar i intäkter, men lämnar lejonparten av dessa intäkter till skivbolagen. Men bolagets växande storlek leder gradvis till bättre marginaler, skriver nätttidningen Recode i en kommentar till Spotifys kommande notering av aktier för upp till 1 miljard dollar på New York-börsen.

Nu har Spotify hunnit växa och är på väg att noteras - men företaget bränner fortfarande stora mängder pengar. Rörelseförlusten i fjol var 461 miljoner dollar (3,8 miljarder kronor) på intäkter som uppgick till nästan 5 miljarder dollar (41 miljarder kronor), enligt inlagan till amerikanska finansinspektionen SEC på onsdagen.

Men det finns ljuspunkter. Spotify har i takt med tillväxten kunnat sätta emot hårdare i förhandlingarna med motparter, och ett resultat är att bolaget kunnat börja minska de royalties som betalas ut till skivbolagen. I slutet av 2014 hade Spotify till exempel en bruttomarginal på 16,6 procent - en siffra som i fjol hade ökat till 20,1 procent.


Med vårt NYHETSBREV missar du inget viktigt!

Kalendarium

För dig som prenumerant