Nu är det klart – Spotify går till börsen

Ansökan om notering i New York gäller en så kallad direktlistning.

Spotify har enligt Bloomberg News nu lämnat in ett prospekt inför en förestående notering på New York-börsen. Aktierna ska enligt planerna handlas under kortnamnet "Spot".

PODD: Hon avslöjar hemligheten: Så tog svenska startups över världen

Spekulationer om en nära förestående börsnotering av det svenska strömningsbolaget i USA har cirkulerat under en längre tid. Värderingen av Spotify uppgavs i slutet av januari i år vara cirka 21 miljarder dollar (cirka 174 miljarder kronor, i nivå med Telia) efter en stor investering av kinesiska Tencent.

LÄS MER: Spotify utsågs just till ett av världens mest innovativa bolag

Ansökan om notering i New York gäller en så kallad direktlistning, utan sedvanlig roadshow, och där de första kurserna för Spotify i stället sätts genom köp och säljorder på noteringsdagen.

LÄS MER: Nu ska Spotify skapa sin första fysiska produkt

Enligt Spotifys ansökan hade bolaget 2017 intäkter på 4,99 miljarder dollar och 133 miljoner dollar i fritt kassaflöde. Vid årsskiftet ska bolaget ha haft 159 miljoner aktiva användare, varav 71 miljoner betalande abonnenter.

Resultatet för 2017 ska dock vara svagare: enligt Bloomberg News var årets rörelseförlust för musikbolaget 378 miljoner euro, motsvarande cirka 3,8 miljarder kronor.

LÄS MER: H&M-familjen gör storköp i Spotify

Svenska strömningstjänsten Spotify drar in miljarder dollar i intäkter, men lämnar lejonparten av dessa intäkter till skivbolagen. Men bolagets växande storlek leder gradvis till bättre marginaler, skriver nätttidningen Recode i en kommentar till Spotifys kommande notering av aktier för upp till 1 miljard dollar på New York-börsen.

Nu har Spotify hunnit växa och är på väg att noteras - men företaget bränner fortfarande stora mängder pengar. Rörelseförlusten i fjol var 461 miljoner dollar (3,8 miljarder kronor) på intäkter som uppgick till nästan 5 miljarder dollar (41 miljarder kronor), enligt inlagan till amerikanska finansinspektionen SEC på onsdagen.

Men det finns ljuspunkter. Spotify har i takt med tillväxten kunnat sätta emot hårdare i förhandlingarna med motparter, och ett resultat är att bolaget kunnat börja minska de royalties som betalas ut till skivbolagen. I slutet av 2014 hade Spotify till exempel en bruttomarginal på 16,6 procent - en siffra som i fjol hade ökat till 20,1 procent.


Nyhetsbrevet för det nya näringslivet:

Kalendarium

För dig som prenumerant

BLOGG

Följ chefredaktören på klimatresan

Under 2019 utmanar Veckans Affärer sina läsare att minska sina affärsresor med flyg med hälften. Chefredaktör Åsa Uhlin håller koll på hur det går med det och sitt eget mål att flyga mindre på bloggen VA:s klimatresa.