ANNONS

Japansk filosofi skapar affärsmässig framgång

Canon är ett globalt företag med tusentals anställda världen över. Trots det tappar de aldrig sin företagsfilosofi – Kyosei. Den handlar om socialt ansvar och påverkar allt från hur de bemöter sina medarbetare till hur de gör affärer.

Kyosei – Canons företagsfilosofi – genomsyrar hela verksamheten. Från produktion till ledning, från Japan till Sverige. Kyosei är ett japanskt ord som betyder “att leva och arbeta tillsammans för allas bästa”, och den filosofin har Canon följt i över 30 år.

”Kyosei bidrar till vår framgång och skapar stolthet hos medarbetarna vilket bidrar till bättre beslut”, säger Helen Iwefors Häggblom, kommunikationschef på Canon.

Kyosei sträcker sig också utanför själva arbetsplatsen. Även i kontakt med kunderna är filosofin ständigt närvarande.

Canon

Canon Svenska AB marknadsför och säljer Canons branschledande dokumentlösningar och konsumentprodukter inom bildhantering på den svenska marknaden. Canon är ett av världens mest forskningsintensiva företag och under 2017 lämnades 3 286 patent in vilket placerar företaget i topp 3 i världen.

Läs mer på www.canon.se

”Alla våra kunder har direktkontakt med en säljare hos oss. Därför är det också viktigt att kyosei ligger djupt rotat i vår företagskultur, annars kan medarbetarna inte förmedla det utåt”, förklarar Linn Lambert Kryss, marknadsdirektör inom B2B på Canon.

Linn Lambert Kryss sitter tillsammans med Helen Iwefors Häggblom och Kristina Forsmark Mattsson, HR-direktör, i ledningsgruppen för Canon i Sverige. De vittnar alla om möjligheterna till utveckling som finns på företaget och hur det har tagit dem till den plats de är idag.

”Jag började som vikarie för elva år sedan och har inte haft samma tjänst i mer än tre år i sträck, så det finns otroliga möjligheter för den som vill”, säger Linn Lambert Kryss.

”Vi har bland annat ett talent management-program och ett ledarskapsprogram där anställda med potential och engagemang kan vara med”, säger Kristina Forsmark Mattsson och fortsätter:

”Vi har också en global medarbetardatabas som gör att man är sökbar om man är intresserad av att arbeta utomlands. Det systematiska arbetssättet bidrar till mer jämställda karriärmöjligheter. Något som vi tre är ett bevis på.”

Vill man så kan man, helt enkelt. Det tankesättet präglar verksamheten lika mycket som arbetsplatsen. Canon är bland de företag som söker allra flest patent i världen. Den största delen av innovationen handlar om digitalisering. Men, istället för att bara följa med i den pågående digitaliseringsvågen har Canon valt att leda den.

”Vi forskar mycket om hur efterfrågan kommer att se ut framöver. På så sätt vet vi vad kunderna vill ha innan kunderna själva vet det. Vi måste framförallt hjälpa kunderna med digitaliseringen,” säger Linn Lambert Kryss.

”Digitaliseringsarbetet är också en del av Canons omfattande hållbarhetsarbete. Vi arbetar hårt för att minska våra koldioxidutsläpp och har redan minskat dem med 34 procent sedan 2008. Det hänger också – självklart – ihop med Kyosei och tanken på att arbeta tillsammans för en bättre värld,” avslutar Helen Iwefors Häggblom.


Med vårt NYHETSBREV missar du inget viktigt!

Kalendarium

MEST LÄST PÅ VA.SE

Senaste dygnet I veckan
  1. Den här skräckinjagande grafen visar hur Sveriges BNP riskerar att falla fritt i år
  2. Genombrottsavtal för svenska forskningsbolaget – skickar upp aktien över 20 procent
  3. Tipset: Köp H&M-aktien nu när ingen annan vill ha den
  4. Japansk fast fashion till Sverige: Då öppnar Uniqlos nya flaggskeppsbutik
  5. Musks uppriktiga mejl till anställda: Vi behöver radikala förbättringar för att få ut Model 3
  1. Nu störtdyker försäljningen av bostäder i Stockholm
  2. Idag slog H&M:s senaste satsning AFound upp dörrarna – här är VA:s dom
  3. H&M-aktien faller tungt på börsen idag – det här är anledningen
  4. Efter 100 000 simuleringar: AI har svaret på vem som vinner fotbolls-VM – och det är inte Tyskland
  5. Sveriges bästa analytiker: Här är aktien du ska ta rygg på

För dig som prenumerant