Fotograf: Henrik Holmberg/TT

Så ska H&M:s butiker se ut i framtiden: Yoga, kafé och köp direkt i provrummet

Här är H&M:s nya drag för att locka tillbaka kunderna.

SvD har besökt H&M:s testbutik i köpcentrumet Fältöversten i Stockholm som ger en fingervisning kring hur butikerna kan se ut i framtiden. En slags testverkstad för nya koncept innan de rullas ut globalt.

Den ger ett avskalat intryck – inga överfulla snurror med kläder, utan plagg som ligger prydligt upplagda. Där finns en sektion med heminredning och ett eget kafékoncept kallat ”It’s pleat” med mackor, juicer och lunchsallader.

SvD skriver att H&M:s butiker i framtiden kan bli mindre och innehålla färre varor. Sortimentet av herrkläder har krympt till ett minimum. Tanken är att fokusera på kvinnor som är största kundgruppen.

LÄS ÄVEN: H&M har halkat ned från börsens tron – är nu sjunde största bolaget

Bolaget betonar att nya butiker ska anpassas efter plats. De är öppna för att samarbeta med externa varumärken, vilket i testbutiken märks på att yogastudion Yogamama fått en egen hylla.

”All inredning är flyttbar så vi skulle ju kunna ha yogaklasser här på morgonen. Det är något vi kan testa”, säger Anna Bergare, affärsutvecklare på H&M:s utvecklingsenhet The Laboratory, till SvD.

Kunderna ska inte behöva köa till en kassa för att betala, utan istället genomföra sitt köp direkt i provrummet.

”Nästa steg är att man kan betala och checka ut själv och steget därefter att man inför teknik där man bara går ut ur butiken utan att ta fram plånboken, likt så som Amazon Go testar. Men det ligger långt fram i tiden”, säger Daniel Claesson, affärsutvecklingschef på H&M, till SvD.


Med vårt NYHETSBREV missar du inget viktigt!

Kalendarium

För dig som prenumerant