Betala med ett leende och nya butiker varje månad – här är Stockholms mest futuristiska shopping

Vi har tittat in i Stockholms nya marknadsplats ”The Lobby” som öppnar i vår.

Under tre års tid har Annelie Gullström och hennes team av affärsutvecklare på AMF Fastigheter besökt detaljhandelsföretag världen över för att inspireras av aktörer i branschens absoluta framkant. När resultatet – ”The Lobby” – visades upp för en första smygtitt var VA.se på plats. 

Med bygghjälm, gul väst och särskilda skor klev vi omkring i en byggarbetsplats där konturerna av vad ”The Lobby” ska komma att bli när det öppnar den 5 april i år på Regeringsgatan 59 i Stockholm, började ta form. 

”Vår idé kan liknas vid ett livsstilsmagasin som byter innehåll varje månad”, berättar Annelie Gullström. 

Det bygger på korta kontrakt med hyresgästerna, från en månad till en rekommenderad livslängd på mellan 3 och 4 månader. Men till skillnad från dagens popup-butiker ingår det allt från personal och inredning till logistik och försäkring i hyran från ”The Lobby” som för exempelvis 2 kvadratmeter kommer att ligga på 20 000 kronor i månaden.

”Det enda vi behöver är varorna, sedan fixar vi resten. Det sänker trösklarna för exempelvis ett japanskt bolag som vill testa den svenska marknaden utan att behöva investera i personal och allt annat som tillkommer”, säger Annelie Gullström.

Kostnaden för att hyra ”en ö” på några kvadratmeter ska inte jämföras med normal butikshyra utan med marknadsföringsföringsinsatser för att sprida varumärket och inspirera, menar hon.

I gatuplanet längs med fönstren som vetter mot Regeringsgatan kommer det att finns en ”democratic catwalk” där modevisningar syns för både de som är på in- och utsidan. Shoppingen kommer att mixas med möjligheter att såväl äta som att fika. 

I undervåningen byggs en logistikhubb där plats för utlämning av varor som beställts via e-handel kommer att finnas, provrum så att kläder som inte passar kan skickas tillbaka direkt och all annan kringservice som exempelvis betalning. Där kommer det också ”the lobby market” att skapas i ett nästa steg med utrymme för framtidens modeskapare och kreatörer att sälja och visa upp sina kollektioner. 

Tanken är inte att konceptet ska vara färdigutvecklat när portarna slås upp den 5 april, påpekar Annelie Gullström, utan att det ska utvecklas i samarbete med kunder och tech-bolag. 

”Vi lyfter in vår affärsutveckling till en fysisk marknadsplats där vi också kommer att bedriva ett innovationslabb tillsammans med ett antal tech-bolag. Vi kommer att exempelvis att titta på att kunna betala med bitcoin eller med ett leende”, säger Annelie Gullström och syftar på tekniken för ansiktsigenkänning.

LÄS ÄVEN: Så ska NK lura butiksdöden – driver igenom största förändringen sedan varuhuset öppnade år 1902


Med vårt NYHETSBREV missar du inget viktigt!

Kalendarium

MEST LÄST PÅ VA.SE

Senaste dygnet I veckan
  1. FN-rapport: Marknadskrafterna dödar planeten – dags för nytt ekonomiskt system
  2. Klimatexperten: ”Vi måste börja förbereda oss på att vår civilisation kommer att gå under”
  3. Proffsens svarta lista: 5 aktier du borde sälja innan alla andra gör det
  4. Paypals köp av Izettle i hamn – nu är 2018 största året någonsin för svenska tech-exits
  5. Det finns 5 typer av ”bullshit-jobb” – har du ett av dem?
  1. FN-rapport: Marknadskrafterna dödar planeten – dags för nytt ekonomiskt system
  2. Topp 10: Aktierna med starkast köpsignaler just nu
  3. Proffsens svarta lista: 5 aktier du borde sälja innan alla andra gör det
  4. Rockström: Så halverar vi klimatutsläppen till 2030 – ”Digitala revolutionen är världsekonomins joker”
  5. Klimatexperten: ”Vi måste börja förbereda oss på att vår civilisation kommer att gå under”

För dig som prenumerant