Fotograf: Lars Pehrson/SvD/TT

Så tacklar elektronikjätten butiksdöden – lanserar helt nytt koncept

Här är Elgigantens nya koncept för stressade stadsbor. 

Elgiganten, som ingår i brittiska Dixons Carphone, är på väg att lansera ett nytt butikskoncept för cityhandeln.

Handelsmönstren har förändrats de senaste åren med nya kundbehov och en mer hektisk vardag. Det nya konceptet ska möta dessa urbana kunder i stadskärnor och gallerior för bättre tillgänglighet.

Bolaget har idag två butikskoncept; varuhusen samt de små Elgiganten Phonehouse-enheter som formades efter kedjornas samgående.

Användningen av dessa har inneburit att Elgiganten antingen funnits i externa handelsområden med sina varuhus eller i stadskärnor med de små mobilbutikerna.

LÄS ÄVEN:  Så ska H&M:s butiker se ut i framtiden: Yoga, kafé och köp direkt i provrummet

Men nu ska man bredda satsningen med ett mellanting - ett nytt koncept för cityhandeln.

”Det blir en hybrid som fyller glappet mellan våra nuvarande format, ett komplement som kommer att stärka Elgigantens närvaro i stadskärnor och gallerior, säger vd Niclas Eriksson till Market.

Enligt Elgiganten-chefen testas och utvärderas för närvarande konceptet på två orter, med planer på att börja rulla ut citybutikerna under de närmaste åren.

Planen är två till fyra citybutiker i Stockholms citykärna från och med 2019 till 2020 men även Göteborg och Malmö är intressanta, uppger Market.

LÄS ÄVEN: Så ska NK lura butiksdöden – driver igenom största förändringen sedan varuhuset öppnade år 1902


Med vårt NYHETSBREV missar du inget viktigt!

Kalendarium

För dig som prenumerant