Fotograf: John Salangsang/AP

Spotify utsågs just till ett av världens mest innovativa bolag

Svenska streamingjätten slår sig in på topp tio-listan när amerikanska tidningen Fast Company rankar världens mest innovativa bolag 2018.

Före Elon Musks rymdbolag SpaceX och bildappen Instagram finns Spotify på nionde plats. Med över 140 miljoner användare världen över, varav 70 miljoner betalande, är svenskarna störst i världen på strömmad musik.

Succéen förklaras bland annat med bolagets innovativa sätt att arbeta med data. Här nämns spellistor som anpassas till varje användare: Discover Weekly, Fresh Finds och Release Radar.

”En stor del av Spotifys framgång hänger ihop med allt mer sofistikerad datainsamling, som gör det möjligt att skapa nya produkter som fångar användare med ett visst humör eller vid en viss tidpunkt snarare än att erbjuda samma gamla trötta genrer”, skriver Fast Company.

De räds inte heller konkurrenter som giganterna Apple och Amazon.

”Vi är inte oroliga över konkurrensen. Den gör oss bättre och bättre”, säger Troy Carter, toppchef på Spotify, till Fast Company.

LÄS ÄVEN: Nu ska Spotify skapa sin första fysiska produkt

Spotify gör sällskap med eliten av amerikanska techbolag på topplistan. Överst finns Apple och därefter följer Netflix och Square.


Med vårt NYHETSBREV missar du inget viktigt!

Kalendarium

För dig som prenumerant