Fotograf: Freedom II Andres/Flickr, Privat

Svensken som driver Asiens ledande influencer-bolag från ett land där Google är förbjudet

Han var en av nyckelpersonerna i Daniel Wellingtons uppstart och driver nu Asiens ledande influencer-bolag från Kina.

 

Folke Engholms intresse för ekonomi väcktes redan som barn, när han reparerade sin skateboardbräda och sålde den vidare för en ansenlig summa. Under sin tid på Södertörns Högskola började han sedan jobba för Hagstömer & Qviberg på HQ Bank. 

Folke Engholm blev kvar på HQ under 3 år och stannade under IT-bubblan 2001. När han såg finansbranschen genomgå ett stålbad och fler och fler lämnade HQ visste han inte vad han skulle göra. Då fick han rådet att bygga på sin utbildning och rida ut krisen.

Sverige byttes ut mot varmare breddgrader då han begav sig till Australien för att läsa en mastersexamen. Kort därefter reste han till Peking för att avsluta sin utbildning efter att ha fått ett stipendium till Kinas bästa universitet.

Efter utbildningen började han arbeta på MnO International, som importerar kläder. Där kom han i kontakt med en rad klädbutiker och distributörer vilket ledde till att Folke beslöt sig för att starta ett eget varumärke - d.brand, som var tidigt ute med att använda sig av bloggare och influencers. 

Under expensionen i USA kom Folke Engholm i kontakt med Filip Thysander, grundaren av klockmärket Daniel Wellington. Han rekryterades dit som konsult för verksamheten i Asien.

“Filip insåg tidigt att det är svårt att sköta produktionen på distans. Mycket kommer att gå fel och det är svårt att sköta om man inte kan vara på plats. Jag kom in i bilden för att säkerhetsställa hans produkter så han kunde sova gott.”

Folke Engholm och Filip Tysander började umgås mer privat och en dag föreslog Folke att starta ett nytt företag med Filip inom influencer marketing riktat mot Asien.

“Två månader senare satt jag här med 15 anställda och kom igång direkt med bolaget som idag heter Viral Access. I stora drag hjälper vi företag att utöka sin digitala närvaro i Asien och framförallt i Kina", säger han och fortsätter;

"I Kina är Facebook och Google etc förbjudet och då kommer vi in och hjälper kunderna att manövrera sig i det här landskapet, en kompass för bolaget helt enkelt.”

I veckans avsnitt av podcasten Big in Asia möter vi Folke Engholm från Viral Access som bland annat delar med sig av livet i Asien och hur det är att arbeta med viral marknadsföring. 


För dig som prenumerant

VA Superkarriär:

VA KVINNA PODCAST

BLOGG

Följ chefredaktören på klimatresan

Under 2019 utmanar Veckans Affärer sina läsare att minska sina affärsresor med flyg med hälften. Chefredaktör Åsa Uhlin håller koll på hur det går med det och sitt eget mål att flyga mindre på bloggen VA:s klimatresa.