Säljproffset: Så får du kunderna att tälta utanför ditt kontor - Nyheter
ANNONS
Richard Branson och Johan Åberg.

Säljproffset: Så får du kunderna att tälta utanför ditt kontor

Du har värvat kunder på fel sätt! Säljproffset Johan Åberg reder ut hur du får kunder att tälta utanför ditt kontor.

Vi har alla någon gång stött på dem. Vi behöver inte nämna dem vid namn, men när vi väl hör deras företagsnamn så knyter vi näven i fickan och försöker tänka på något annat. I veckans avsnitt av podcasten PåJobbet diskuterar bokaktuella Johan Åberg kundvård med Johan och Kristina. Johan Åberg berättar om sina upplevelser som kund – som fick honom att skapa en viral video på Linkedin, där han tog upp problemet med företag som tar sina kunder för givna.

Johan Åberg var mobbad under grundskolan och det gick så långt att han funderade på att ta sitt liv. Men han kom till en vändpunkt.

"Jag bestämde mig för att bli oerhört driven. Jag åstadkom massa saker och började tjäna pengar genom olika projekt, men jag mådde fortfarande dåligt psykiskt."

Driven men olycklig

Han fick nog av att må dåligt och ställde sig frågan: varför kan man inte vara både lycklig och oerhört driven?

"Det startade en lång period av sökande efter svaret, en fråga som verkligen har format mig till den jag är idag. Den enklaste svaret är att väldigt många människor tyvärr drivs av två faktorer – rädslan av att tappa tryggheten och rädslan för att inte få ha prestige."

Idag är han en framgångsrik talare, vd för marknadsföringsföretaget Next State och framförallt känd profil inom sälj. Han var med och producerade en film som berör avsnittets tema, kundvård, som blev väldigt uppmärksammad på Linkedin.

Dålig kundvård

Filmen handlar om Johans köp av ett bredband som skulle leverera 10 mbit/s, men som aldrig kom upp i den prestandan som bolaget hade lovat. Filmen ger ett tydligt exempel på dålig kundvård, där bolaget vägrade att lyssna och åtgärda felet – samtidigt som de skickade ut kundundersökningar till missnöjda kunder.

"Det kan komma till en punkt där stora företag tänker att de kan göra vad som helst bara för att de är just stora, medan vi är små som konsumenter. Det jag brukar göra är att lägga till bolagets styrelse på Linkedin och berätta om vad som har hänt."

Det som skiljer stora omoderna företag från de moderna är att de förstnämnda fortfarande inte har förstått internets genomslagskraft. Vi pratar inte längre illa om ett företag med dålig kundvård med tio nära vänner – utan till tusentals personer via sociala medier. Tidigare har företag kunnat komma undan med missnöjda kunder, som inte haft möjlighet att berätta om sina upplevelser för andra konsumenter – men den tiden är förbi.

Johan Åbergs handfasta tips till företagare:
Så gör du dina kunder till fans

● Kom bort från "one-night-stand-tänket" kring kunder. Se dina kunder som partners – skydda dom och behandla dem som dina fans.

● Ett B2C-företag som Southwest Airlines skiljer sig från andra, eftersom de tittar på lönsamhet per plan snarare än lönsamhet per lats. Man tänker inte på att fylla planet till max, utan på att ge bästa möjliga service, för att få kunderna att tillsammans vilja spendera så mycket som möjligt per flygning.

● Riktigt stora B2B-företag behöver sällan ha fler än 100 kunder för att bli framgångsrika. I en mindre skala behövs sällan fler än 25 kunder.

● Bli en bra rådgivare till kunden, där kunden ska känna att ett projekt inte kommer att bli bra om inte ditt företag är med i projektet.

● Ha ett långsiktigt löfte till kunden om att vara lojal: vi är ett team tillsammans.

● Man ska känna att vi har en ekonomisk affär i partnerskapet: vi ska tjäna pengar tillsammans.

● Jobba endast med företag som gör gott för världen (eller åtminstone är "neutrala" i frågan).

● Det ska vara kul för medarbetarna på jobbet, framgångsrika företag har de bästa medarbetarna. Är kunderna energitjuvar så att medarbetarna tappar glöden är det bättre att klippa banden med kunden än med medarbetarna.

I veckans avsnitt av PåJobbet möter Johan och Kristina bokaktuella säljproffset Johan Åberg från Next State som berättar anekdoter på temat kundvård – och ger handfasta tips på hur du skapar fans till ditt företag.


Med vårt NYHETSBREV missar du inget viktigt!

MEST LÄST PÅ VA.SE

Senaste dygnet I veckan
  1. EXKLUSIVT: Ta en titt in i Spotifys nya kontor – som bjuder på allt från karaoke och arkadspel till flotta terrasser och en takbar
  2. Svenska algbolaget tecknar miljonavtal i Sydkorea – aktien glädjerusar
  3. Zlatans sportmärke går i graven – förluster på hundratals miljoner
  4. Forskare: Det här är det dummaste folk gör varje dag
  5. Storbanken: Investerare underskattar Sveriges politiska risk inför valet – och hur det kan påverka kronan
  1. ”Vad är din största svaghet?” – Så här ska du svara enligt experterna
  2. Nu är det officiellt: Elon Musk får hjälp av Goldman Sachs i utköp av Tesla
  3. Svenska vinnarfonden som du skulle ägt i år – rusar till Europatoppen
  4. Nu ökar priserna på bostadsrätter i hela landet
  5. FN-svenskens jobbstartup rider på vågen av unga som hoppar av ekorrhjulet för att söka mening

För dig som prenumerant

VA Superkarriär: