Delar av parkeringshuset, Parkaden, omvandlas till varuhusytor. Fotograf: NK Press

Så ska NK lura butiksdöden – driver igenom största förändringen sedan varuhuset öppnade år 1902

NK:s tillväxt har stagnerat sedan 2015 och därför genomför varuhuset nu sin ”största förändring någonsin”. 

”Jag vill ta världen till Sverige och Sverige ut i världen. Jag vill att NK inte bara är en plats där man säljer varor. Det ska vara en kommersiell och kulturell teater.”

Så löd visionen då Josef Sachs startade NK för cirka 116 år sedan.

Nu står det klart att varuhuset genomför något som ledningen kallar den ”största förändringen i varuhusets historia”.

Här är de största förändringarna på NK

50 procent av hela den befintliga varuhusytan görs om och 90 procent av gatuplanet förändras med fokus på internationella lyxvarumärken som just Valentino och Balanciaga.

Plan 2 blir ett herrplan och fem nya herravdelningar introduceras under nästa år.

60 procent eller cirka 2 000 kvadratmeter av plan 3 blir sport, vilket är en ökning med 500-600 kvadratmeter.

Parkaden blir en del av NK – NK Parkaden - och därmed får varuhuset ytterligare 3 500 kvadratmeter.

Rulltrappa under Regeringsgatan kopplar ihop båda sidorna av varuhuset.

Taket på Parkaden får ett utomhusgym som också har löparbanor, juicebar och padeltennisbanor.

SATS i parkaden blir en NK-avdelning där man kan samla poäng som kan nyttjas på NK.

”Jag är övertygad om att vår grundare Josef Sachs skulle vara otrolig stolt över vår utveckling och att vi nu bygger en ny epok i varuhusets historia där alla är välkomna till den epoken”, säger NK:s marknadschef Daniel Stipich under en presskonferens.

Det är inte så att NK har övergett tanken på att via fysiska upplevelser skapa en inspiration och atmosfär av en riktig handelsplats, men digitaliseringens effekter med förändrade köpbeteenden gör att NK storsatsar under närmaste tre åren för att stärka relationen med kunden och därmed återigen kunna få omsättningen att växa som har stått i princip still sedan 2015.

”Våra premium- och lyxsegment går bra, medan mellansegmentet har det betydligt tuffare. NK har redan många styrkor som vi ska utnyttja mer. En sådan är att vi har en byggnad i världsklass”, säger Bo Wikare, tillförordnad vd på NK.

Det treåriga arbetet innebär bland annat att NK kommer att stöpa om merparten av våningsplanen – hela 50 procent av den nuvarande ytan berörs – för att genomföra storsatsningar på alltifrån lyxvarumärken till sportmode.

Det innebär bland annat att det redan står klart att Valentino och Balenciaga blir en del av NK från och med november och att ytterligare lyxvarumärken kommuniceras inom kort.

Då det gäller just sportmode ser varuhuschefen Andreas Edström en stark tillväxt där omsättningen ökade med 7 procent förra året och väntas öka lika mycket i år.

”Sportmode har dubbelt så stark utveckling som genomsnittet.”

Varuhuschefen berättar också att NK ska göra ytterligare ansträngningar för att leva upp till grundaren Josef Sachs vision om att varuhuset ska upplevas som en kommersiell och kulturell teater.

Det innebär bland annat att man tänker satsa än mer på unika event som boksigneringar och utställningar.

”Förr veckan gick brittiska och svenska kungahuset ihop och invigde en designutställning på NK. Det kan naturligtvis vara svårt att leverera den sortens upplevelser varje gång, men vi kommer att satsa på starka upplevelser framgent”, säger Bo Wikare.

NK tänker också satsa hårt på förbättrad service genom att redan vid huvudentrén ha så kallade mobila värdar som kan lotsa kunderna rätt samtidigt som NK inför en rad serviceinrättningar i varuhuset.

”Vi är bra på service, man kan bli ännu bättre. Det innebär bland annat att vi kommer att satsa på fler servicetjänster och det personliga mötet med kunden”, säger Bo Wikare.

NK:s vice vd berättar också att NK-kortet idag står för 60 procent av omsättningen och växer med 7-8 procent per år.

Här tänker NK tillföra ytterligare värde genom att få kortet att kännas än mer personligt.

Bo Wikare tycker att NK går bra trots att försäljningen har stagnerat och pekar bland annat på att varuhuset omsätter drygt 100 000 kronor per kvadratmeter, vilket kan jämföras med Mall of Scandinavia i Solna som omsätter cirka hälften av det, enligt Bo Wikare.

”Jag har svårt att säga vilka effekter vi egentligen har sett av Mall of Scandinavia och kan också konstatera att de har ett annat utbud än oss.”

Han vill inte ge några prognoser för årets omsättning, men har en vision där NK inom 5 år särskiljer sig än mer från konkurrenterna genom fler premiumprodukter, upplevelser, starkare lojalitetsprogram och en god utveckling av de digitala kanalerna.

Wikare berättar att det pågår liknande arbeten vid nedre plan på NK i Göteborg just nu, men att fokus ändå är på Stockholm i ett första skede.

NK har inga omedelbara planer på att dra igång så kallade guidebutiker för att kapa kostnader för lagerhållning och annat, utan tittar endast på den sortens lösningar som en del i det utvecklingsarbete som pågår.

Bo Wikare ser ingen fara för att storsatsningen på än mer lyx- och premiumprodukter ska utesluta ytterligare kundgrupper då NK alltid har haft den sortens approach och det också är något som kunderna efterfrågar.

Vad är det som säger att man inte köper varorna på nätet trots era satsningar på upplevelser och god service? Det talas ändå om en butiksdöd i USA där stora köpcentrum gapar tomma?

”Jo, det stämmer men då får man inte glömma att den sortens köpcentra inte kännetecknas av premiumvarumärken samtidigt som NK har blivit en livsstil för många kunder”, säger Bo Wikare.

Största överraskningarna kan nog ändå sägas vara att p-huset Parkaden görs om till NK Parkaden med ytterligare 3 500 kvadratmeter varuhusyta som följd, att NK etablerar en restaurang på taket av den klassiska NK-byggnaden och att man på taket av NK Parkaden etablerar ett utomhusgym som även har löparbanor och tre padeltennisbanor.

”Det kommer att bli ett riktigt landmärke för NK”, säger Andreas Edström.


Med vårt NYHETSBREV missar du inget viktigt!


VECKANS AFFÄRERS SENASTE LISTOR

Kalendarium

MEST LÄST PÅ VA.SE

Senaste dygnet I veckan
  1. Valutakollapsen: Svenska kronan nådde nyss sin näst lägsta nivå – på 108 år
  2. Bolånekriget fortsätter: Nu sänker statliga storbanken de populäraste räntorna
  3. Börsen dissar Telias invit till Bonnier – aktien fortsätter ned efter handelsstopp
  4. Hedgefondveteran: Trumps attacker kan krascha Amazons börsfest
  5. Topplista: Nordens 10 hetaste aktier just nu
  1. Valutakollapsen: Svenska kronan nådde nyss sin näst lägsta nivå – på 108 år
  2. Aktienestorn Mitteregger: Köp svenska storbolaget som kan vinna megaorder på 100 miljarder
  3. Från rik uppväxt till att skrapa tuggummi på lagergolv: Så höll den svenska smygrasismen på att knäcka topp-vd:n
  4. 7 av 10 är introverta – därför måste du lära dig kurera din ”introverta baksmälla”
  5. Stororder till svenska snillebolaget – aktien rusar över 20%

För dig som prenumerant