Här är H&M:s nya avslöjanden kring e-handeln - Börsen

Här är H&M:s nya avslöjanden kring e-handeln

Nya onlinebeskeden från klädjätten.

H&M-gruppens onlineförsäljning har en god tillväxt med en försäljning 2017 som uppgick till 29 miljarder kronor, det vill säga 12,5 procent av H&M-gruppens totala försäljning.

Det framgår av ett pressmeddelande inför dagens kapitalmarknadsdag där H&M även avslöjar följande:

* H&M-gruppens onlinekanal har en "god" lönsamhet och stod för 22 procent av H&M-gruppens rörelseresultat 2017.

* New Business, som driver H&M-gruppens nyare varumärken COS, Weekday, Cheap Monday, Monki, H&M Home, & Other Stories och Arket, har en "god" tillväxt med en försäljning som uppgick till 17 miljarder kronor, det vill säga 7 procent av H&M-gruppens totala försäljning.

* En allt större andel av bolagets investeringar och satsningar allokeras till digitala investeringar och utgjorde under det senaste räkenskapsåret 45 procent av H&M-gruppens sammantagna investeringar.

Morgan Stanley, kallar H&M:s besked "marginellt positivt efter en tid av svag utveckling" - och pekar bland annat på kommentarerna kring e-handeln.

Aktiemarknaden tog initialt emot beskeden positivt - vid 09.30-tiden var aktien upp omkring 1,5 procent. Därefter har aktien tappat och står vid 13-tiden omkring 2 procent lägre för dagen.


Med vårt NYHETSBREV missar du inget viktigt!

Kalendarium

För dig som prenumerant