Fotograf: Pexels

Läsken ratas – kan bubbelvatten bli Pepsis räddning?

Coca-Cola och Pepsi tvingas ompröva hela sin affär när läskförsäljningen minskar.

Coca Cola och Pepsi satsar på nya produkter för att stävja försäljningsnedgångarna i deras nordamerikanska dryckesverksamheter. Det rapporterar Wall Street Journal.

Pepsi utannonserade Bubly i torsdags vilket är företagets senaste satsning på marknaden för smaksatt kolsyrat vatten. Den marknaden växte med mer än 15 procent i fjol till 2,4 miljarder dollar enligt analysfirman Euromonitor International.

Affärstidningen skriver att Pepsi behöver Bubly och andra satsningar för att lyfta deras nordamerikanska dryckesverksamhet vars vinst föll med 10 procent i det senaste redovisade kvartalet. Samtidigt pekar analytikerförväntningarna på att segmentet som är Pepsis största kommer att rapportera en fallande försäljning i det fjärde kvartalet, skriver tidningen.

Coca Cola å andra sidan har tillkännagett fyra nya smaker av Diet Coke, den kategori som i Sverige kallas Coca Cola Light. Försäljningen för Diet Coke har fallit varje år sedan 2006. Coca Cola lyckades likväl redovisa en stillastående volym av läsk i det senaste kvartalet tack vare bidraget från den andra produkten Coca Cola Zero.

Försäljningen av de nya Diet-dryckerna inleddes efter utgången av det fjärde kvartalet, men Wall Street Journal skriver att Coca Cola kan komma att ge signaler om hur det har gått för satsningen i samband med att man släpper sin rapport för det fjärde kvartalet på fredag.

Dr Pepper som är en mindre spelare tillkännagav planer att gå ihop med kaffeföretaget Keurig Green Mountain i en affär värd 19 miljarder dollar under förra månaden.


Nyhetsbrevet för det nya näringslivet:

För dig som prenumerant

BLOGG

Följ chefredaktören på klimatresan

Under 2019 utmanar Veckans Affärer sina läsare att minska sina affärsresor med flyg med hälften. Chefredaktör Åsa Uhlin håller koll på hur det går med det och sitt eget mål att flyga mindre på bloggen VA:s klimatresa.