Fotograf: Pexels

Läsken ratas – kan bubbelvatten bli Pepsis räddning?

Coca-Cola och Pepsi tvingas ompröva hela sin affär när läskförsäljningen minskar.

Coca Cola och Pepsi satsar på nya produkter för att stävja försäljningsnedgångarna i deras nordamerikanska dryckesverksamheter. Det rapporterar Wall Street Journal.

Pepsi utannonserade Bubly i torsdags vilket är företagets senaste satsning på marknaden för smaksatt kolsyrat vatten. Den marknaden växte med mer än 15 procent i fjol till 2,4 miljarder dollar enligt analysfirman Euromonitor International.

Affärstidningen skriver att Pepsi behöver Bubly och andra satsningar för att lyfta deras nordamerikanska dryckesverksamhet vars vinst föll med 10 procent i det senaste redovisade kvartalet. Samtidigt pekar analytikerförväntningarna på att segmentet som är Pepsis största kommer att rapportera en fallande försäljning i det fjärde kvartalet, skriver tidningen.

Coca Cola å andra sidan har tillkännagett fyra nya smaker av Diet Coke, den kategori som i Sverige kallas Coca Cola Light. Försäljningen för Diet Coke har fallit varje år sedan 2006. Coca Cola lyckades likväl redovisa en stillastående volym av läsk i det senaste kvartalet tack vare bidraget från den andra produkten Coca Cola Zero.

Försäljningen av de nya Diet-dryckerna inleddes efter utgången av det fjärde kvartalet, men Wall Street Journal skriver att Coca Cola kan komma att ge signaler om hur det har gått för satsningen i samband med att man släpper sin rapport för det fjärde kvartalet på fredag.

Dr Pepper som är en mindre spelare tillkännagav planer att gå ihop med kaffeföretaget Keurig Green Mountain i en affär värd 19 miljarder dollar under förra månaden.


NYHETSBREV


Kalendarium

SENASTE VA