Svenskarnas AI-startup kan rädda miljontals liv - Innovation
Fotograf: Pexels, Hippogriff

Svenskarnas AI-startup kan rädda miljontals liv

Max och Allen Mohammadi hyllas internationellt för sin banbrytande medtech-startup.

Drygt 98 procents precision. Så bra är svenska startupbolaget Hippogriffs produkt Heartstrings på att upptäcka den vanligaste dödsorsaken, hjärt- och kärlsjukdomar, i förhållande till att läkare måste utföra operationer för att konstatera samma sak. Det visar ett test av 46 000 personer utspritt över fyra sjukhus i två länder.

"Liknande symptom för olika sjukdomar gör det svårt läkaren att fatta korrekta beslut. Med hjälp av vår algoritm och artificiell intelligens, AI, kan vi leverera ett beslutsstöd som kan hjälpa läkaren att fatta en korrekt och snabb diagnos."

Det hävdar Max Mohammadi som har grundat Hippogriff tillsammans med sin bror Allen.

Hjärt- och kärlsjukdomar är inget som uppstår över en natt precis och genom Heartstrings kan problemen upptäckas långt i förväg och rädda mängder med liv.

Målet är att bli ett standardtest som räddar livet på minst 1 miljon människor per år.

”Hjärt- och kärlsjukdomar är den absolut vanligaste dödsorsaken i världen. Det talas mycket om cancer, men det är inte ens tvåa.”

Kliniska patienttester på totalt 700 personer banade väg för testet av hela 46 000 personer.

”Kroppen är ett komplicerat system och precis som med alla andra system kan en del som inte fungerar påverka andra delar negativt. Vi upptäcker avvikelser och orsaken till att ”systemet” inte fungerar som det ska.”

Affärsidén föddes då mormor dog i hjärtinfarkt under en födelsedagsfest i hemlandet Iran.

Bröderna insåg att teknik borde kunna användas för att upptäcka avvikelser i tidiga skeden. Många gånger beror dödsfallen på felaktiga eller sena diagnoser.

Genom att Heartstrings kombinerar standarddata som alltifrån hur gammal man är till om man röker med EKG-mätningar och liknande kan systemet göra just det.

”Får vi bara datan som krävs kan vi bilda oss en uppfattning om din hjärtstatus. Det gör att läkaren enklare kan skräddarsy behandlingar och att någon som exempelvis testade sig vid 45 utan att läkaren upptäckte några problem inte behöver dö redan i 70-årsåldern.”

Hippogriff är långtifrån brödernas första bolag. Redan då Max var 17 år skapade han ett e-learning-bolag tillsammans med sin bror Allen. Bolaget gick så bra man först fick anställa skolkamrater och därefter fick ett bud som gjorde att det såldes efter bara 2 år.

Genom att starta ett företag som designade digital konst och bland annat gav ut vykort med annorlunda Stockholms-motiv kunde Max Mohammadi slog två flugor i en smäll och lösa både de ekonomiska problemen och lära sig kulturen kring hur man drar igång bolag i Sverige.

Med ett startkapital på blott 2 000 kronor lyckades han få bolaget att omsätta 200 000 kronor redan under det första året.

Nu är duon i full färd med att bygga ett bolag som redan verkligen har hunnit låta tala om sig.

Dels har Forbes placerat duon som enda svenskarna på prestigefulla listan "30 under 30" för år 2017, dels har bolaget vunnit EM-guld i Social Innovation Tornament och även Alfred Nobel-priset Skapa två gånger.

Dessutom vann Hippogriff VM-guld i konkurrens med drygt 1 000 startupbolag vid ”World Innovators Race” i Paris 2017.

”Vi kan fortfarande knappt tro det och VM-guldet har till och med gjort att vi har fått chansen att träffa premiärministrar för att berätta om vår teknik.”

Den huvudsakliga målgrupper för produkten är alla med en nära släkting som har drabbats av hjärt- och kärlsjukdomar, patienter över 40, läkare, sjukhus/kliniker och politiska beslutsfattare i landsting.

Förutom allt onödigt mänskligt lidande kan samhället spara stora resurser genom att inte behöva ta in lika många på akuten, enligt Max Mohammadi.

”Vi försöker inte ersätta läkare, utan snarare hjälpa till att ge ännu bättre vård. Det talas mycket om problemen med integration och annat i Sverige, men vi fick chansen att utbilda oss här och hoppas nu kunna ge tillbaka till samhället genom att rädda liv och bygga ett framgångsrikt svenskt bolag.”

Fakta: Hjärt- och kärlsjukdomar – den vanligaste dödsorsaken

  • Varannan sekund dör en människa i i hjärt- och kärlsjukdomar någonstans i världen.
  • 45 procent av alla dödsfall i Europa sker på grund av hjärt- och kärlsjukdomar.
  • Bara i Sverige dör var tredje person till följd av hjärt- och kärlsjukdomar, medan snittet i världen ligger på 30-31 procent.
  • Länder som Finland och Indien är extra hårt drabbade, där hjärt- och kärlsjukdomar i sistnämnda fallet står för mer än 40 procent av alla dödsfall.

Med vårt NYHETSBREV missar du inget viktigt!

Kalendarium

För dig som prenumerant