ANNONS

Svenska hörlurstillverkaren gör nyemission: Toppkrafter ska få fart på försäljningen

Färre distributörer, fler nya produkter och ett helt nytt försäljningsteam. Det är delar av den strategi som ska få hörlurstillverkaren Jays att lyfta. ”Vi har en otroligt spännande resa framför oss”, säger vd:n Henrik Andersson.

Hörlurstillverkaren Jays är känd för framförallt sitt formspråk och en stark produktutveckling. Nu ska en ny strategi få ordentlig fart på försäljningssiffrorna – och därför har Jays styrelse beslutat sig för att genomföra en emission.

”Vi har planer för bolaget som vi behöver kapital för att förverkliga. Därför gör vi en framåtlutad emission för att infria marknadens förväntningar gällande försäljning, men också för att kunna förvärva bolag till gruppen”, säger Henrik Andersson, som tillträdde vd-posten i september förra året och som tidigare varit som försäljningschef på den amerikanska branschkollegan Skullcandy.

Vad innebär er nya strategi?
”Dels har vi ökat takten väsentligt gällande nya produkter, dels har vi blivit ett mycket mer kommersiellt bolag med en helt annan säljkraft än tidigare. Vi jobbar också lite annorlunda när vi tar fram nya produkter. Vi är väldigt noggranna i vår analys gällande priser och segment, så att vi satsar på rätt saker.”

Fakta: Jays företrädesemission

Teckningstid: 31 januari–15 februari
Teckningskurs: 1,80 SEK per aktie.
Nyemitterade aktier: 9 955 55
Emissionsbelopp: 17,9 miljoner kronor

Hur lönsam en ny produkt blir beror framförallt på förarbetet när man tar fram den.

”Jays har alltid gjort fina produkter men ibland har de kommit ut lite för dyra och haft långa utvecklingsprocesser. Då hinner marknaden ändras innan produkten lanseras”, säger Henrik Andersson.


Henrik Andersson, vd för Jays.

För närvarande pågår även ett arbete med att öka antalet egna försäljningskanaler och minska distributörerna på ett flertal marknader. Fördelarna är framförallt ökade marginaler på marknaderna där Jays säljer själva, men också ökad kontroll.

Just nu är Jays som starkast i Norden – där bolaget har ungefär hälften av sin omsättning. Framöver kommer fokus att ligga på Europa och Ryssland, men också Asien. Japan, Sydkorea, Hongkong och Singapore influeras alla av nordiska varumärken och ingår i de marknader som Jays kommer att satsa på.

Med ett starkt stöd från både storägare och styrelse ser Henrik Andersson ljust på bolagets framtid:

”Vi har en otroligt spännande resa framför oss. Vi har lyckats rekrytera in toppkrafter på den kommersiella sidan, vi har ett starkt produktteam på plats i Stockholm och vi har knutit till oss en kompetent styrelseägargrupp som investerar långsiktigt och aktivt delar med sig av kunskap.”

2017 – ett händelserikt år
Jays fick in ett flertal kvalificerade investerare bland de större ägarna genom två riktade emissioner.

Styrelsen och ledningen tog fram konceptet Jays 2.0 och en ny strategi och bolagets första trådlösa in-ear-hörlur – a-Six Wireless – lanserades. Fokus i USA har flyttats från den fysiska handeln till e-handel. Jays annonserade även ett flertal nya internationella partnerskap och avtal.


Med vårt NYHETSBREV missar du inget viktigt!


VECKANS AFFÄRERS SENASTE LISTOR

Kalendarium

MEST LÄST PÅ VA.SE

Senaste dygnet I veckan
  1. Valutakollapsen: Svenska kronan nådde nyss sin näst lägsta nivå – på 108 år
  2. Bolånekriget fortsätter: Nu sänker statliga storbanken de populäraste räntorna
  3. Börsen dissar Telias invit till Bonnier – aktien fortsätter ned efter handelsstopp
  4. Hedgefondveteran: Trumps attacker kan krascha Amazons börsfest
  5. Topplista: Nordens 10 hetaste aktier just nu
  1. Valutakollapsen: Svenska kronan nådde nyss sin näst lägsta nivå – på 108 år
  2. Aktienestorn Mitteregger: Köp svenska storbolaget som kan vinna megaorder på 100 miljarder
  3. Från rik uppväxt till att skrapa tuggummi på lagergolv: Så höll den svenska smygrasismen på att knäcka topp-vd:n
  4. 7 av 10 är introverta – därför måste du lära dig kurera din ”introverta baksmälla”
  5. Stororder till svenska snillebolaget – aktien rusar över 20%

För dig som prenumerant