Vi har testat AR-hjälmarnas Rolls Royce – som går lös på 30 000 kr - REPORTAGE
Fotograf: Microsoft

Vi har testat AR-hjälmarnas Rolls Royce – som går lös på 30 000 kr

Skjut rymdvarelser på kontoret för att i nästa sekund utforska universum och avsluta sejouren med att på titta på sport där du likt en dockmästare kan följa dina favoritspelare. Det är bara några exempel på hur Microsofts Augmented Reality-headset Hololens kan användas.

Väggen öppnar sig och metalliska spindlar strömmar emot mig.

Jag siktar genom hålkorset, kröker mitt pekfinger och fyrar av för att i nästa sekund se spindlar gå under i färgsprakande explosioner.

Känslan av att befinna mig i en dröm bryts av det ivriga påhejandet från folket på det svenska AR- och VR-konsultbolaget Vobling.

Svaret på hur det är möjligt att befinna sig i fantasins värld samtidigt som jag befinner mig på Voblings kontor vid Stortorget mitt i Gamla Stan stavas Microsofts Hololens.

Prislappen ligger på 30 000 kronor och det mesta pekar på att den aldrig når konsumentmarknaden, utan snarare är tänkt att inspirera utvecklare världen över att skapa fantastiska AR-kreationer.

Så vad är det då som gör Hololens så speciell att den kostar minst 4-5 gånger mer än övriga AR- och VR-produkter?

Den kanske allra främsta förklaringen är att Hololens kan läsa avstånd i rum med hög precision och scanna alltifrån väggar till bord och stolar för att exempelvis rita upp en virtuell spelplan som förvandlar en trist dag på kontoret till en krigszon.

Faktum är Hololens är så bra på att skanna detaljer i rummet att det går att skjuta stora ”hål” i tv-apparaten på väggen.

Det är inte bara avläsningsförmågan som imponerar, utan likt en fjäder glider den över ansiktet och fixeras smidigt genom en ratt därbak.

VA:s reporter har testat den hajpade produkten som går lös på 30 000 kronor. Foto: Robert Wallgren.

Det råder inga tvivel om att AR och VR är stekhett.

Vobling räknar exempelvis med att tredubbla omsättningen från 7,5 miljoner utan att ha tagit in en enda krona i riskkapital.

Företagets vd, Patrik Hansson, har själv en bakgrund med 15 år inom hälso- och sjukvårdsområdet där han bland annat arbetade med 1177 Vårdguiden, men har också varit verksam vid legendariska internetkonsulten Framfab.

Vid sin sida har han Alex Ennerfelt som inledde sin bana genom en praktikplats på Vobling under Hyper Island-utbildningen Digital Media Creative.

På knappt tre år är Vobling uppe i nära 20-talet medarbetare.

Vobling hjälper bolag som O´Learys med att inreda pubar virtuellt för att hjälpa blivande franschisetagare att göra rätt val, och hjälper också Arbetsförmedlingen med att simulera yrken som grävmaskinsoperatör och elinstallatör.

”Det är yrken där det råder brist på arbetskraft och där man gärna riktar sig till unga kvinnor med utländsk härkomst.”

Ett av de mer avancerade projekten runt Hololens rör ändå Karlskrona-baserade Roxtex som bland annat utvecklar packningar för att täta kablar som dras under vatten.

Genom Hololens kan man flytta ”hål” på väggar för att bolagets installatörer ska kunna pröva placeringar av kabeldosor och därigenom spara både tid och pengar.

Både när jag provar den tjänsten, men också rymdkriget Roboraid drabbas jag av viss träningsvärk i armen och vi skämtar om att man snart talar om AR-arm i stället för musarm.

Sanningen är dock att en rad tillverkare redan har utvecklat kontroller för att underlätta styrningen av Hololens.

Så var kommer vi att hamna?

Facebook-grundaren Mark Zuckerberg har satt målet att få in 1 miljard användare på VR. Patrik Hansson är skeptisk.

Dels tror han att Facebook underskattar människors motvilja att ta på sig hjälmar på huvudet, dels är produkterna i dyraste laget för vanligt folks plånböcker.

”Jag tror inte ens att VR lyfter 2018 och det lär ta minst 8-10 år innan Facebook har 1 miljard VR-användare. Men eftersom AR via mobilen innebär att du inte behöver sätta någon hjälm på huvudet räknar jag med att den formen adapteras betydligt snabbare.”

Ett tecken som ändå talar i en sådan riktning är att vanligaste Vobling-uppdraget handlar om att paketera AR-funktioner till befintliga appar.

Vobling ser exempelvis extra stark efterfrågan från Asien inom fastighetsområdet.

Patrik Hansson berättar att det finns avancerad hårdvara där som få i väst hört talas om, där ett exempel är sydkoreanska VR-headsetet Fove med inbyggd eyetracking och ett annat det kinesiska trådlösa VR-headsetet Pico.

”Det Facebook visade upp med sitt trådlösa headset Oculus Go i Silicon Valley har till exempel Pico till vissa delar redan lyckats med för länge sedan”, säger Patrik Hansson.


Med vårt NYHETSBREV missar du inget viktigt!

MEST LÄST PÅ VA.SE

Senaste dygnet I veckan
  1. EXKLUSIVT: Ta en titt in i Spotifys nya kontor – som bjuder på allt från karaoke och arkadspel till flotta terrasser och en takbar
  2. Svenska algbolaget tecknar miljonavtal i Sydkorea – aktien glädjerusar
  3. Zlatans sportmärke går i graven – förluster på hundratals miljoner
  4. Forskare: Det här är det dummaste folk gör varje dag
  5. Storbanken: Investerare underskattar Sveriges politiska risk inför valet – och hur det kan påverka kronan
  1. ”Vad är din största svaghet?” – Så här ska du svara enligt experterna
  2. Nu är det officiellt: Elon Musk får hjälp av Goldman Sachs i utköp av Tesla
  3. Svenska vinnarfonden som du skulle ägt i år – rusar till Europatoppen
  4. Nu ökar priserna på bostadsrätter i hela landet
  5. FN-svenskens jobbstartup rider på vågen av unga som hoppar av ekorrhjulet för att söka mening

För dig som prenumerant

VA Superkarriär: