Fotograf: Oskar Omne

Möt duon bakom det svenska modemärket – som vill få oss att shoppa mindre

Allt började med jakten på den perfekta t-shirten. Men snart insåg grundarna av Asket, August Bard Bringéus och Jakob Dworsky, att de hade en möjlighet att dra ned takten för en hel industri.

De båda vännerna August Bard Bringéus och Jakob Dworsky hade egentligen ingen aning om vad de gav sig in på när de startade Asket år 2015. Men de saknade den perfekta t-shirten och tänkte hur svårt kan det vara?

"Vi var generellt så frustrerade över att det var svårt att hitta bra basplagg med god kvalitet till ett hyfsat pris, som dessutom inte direkt känns utdaterade", säger August Bard Bringéus.

I början hade de bara en produkt i sitt sortiment men snart ville de utöka med fler basplagg. Och deras första t-shirt blev utsedd till världens bästa av den engelska tidningen The Guardian. Numera har Asket fjorton plagg i garderoben, bland annat en skjorta, chinos, sweater och hoodie, och snart upptäckte de värdet av en mer långsam, meningsfull konsumtion.

Med ligger det inte en motsättning i att bygga upp ett företag med affärsidén att sälja mindre?
"Jo, det är klart att det finns en paradox där! Men för oss handlar det i grunden om att vi vill sälja färre plagg till fler personer. Det finns en ekonomi att sälja kläder som håller längre, vi vill egentligen minska klädbranschen samtidigt som vi tar en större andel av den", säger Jakob Dworsky.

Hur har det varit att bygga upp ett varumärke från noll?
"Det har krävts en stor portion av naivitet! Dessutom har vi valt att sälja kläder av hög kvalitet enbart online, vårt löfte går inte att klämma och känna på i butik. Då gäller det från början ha en väldigt klar bild av vad varumärket ska signalera och stå för", säger August Bard Bringéus.

Som till exempel att aldrig arbeta med reor och under Black Friday - dagen då shoppingen ska peaka - förra året valde Asket att stoppa försäljningen helt på sin sajt. Istället bad de sina besökare fundera ett extra varv om de verkligen behövde köpa ännu ett plagg.

Lyssna till hela intervjun med August Bard Bringéus och Jakob Dworsky i senaste avsnittet av podden "Min bästa idé" om hur du gör för att bygga upp ett varumärke som ifrågasättar en hel bransch.



I podden "Min bästa idé" lunchar Ulf Skarin med personerna vars idéer är med och bygger det nya näringslivet.


Följ även "Ulfs lunch" på Instagram.

 


NYHETSBREV


Kalendarium

SENASTE VA