Fotograf: Henrik Montgomery/TT

Därför rasar H&M på börsen – trots oväntat stark vinst

Klädjätten redovisar starkare vinst än väntat - men försäljningssiffrorna för inledningen av 2018 var en besvikelse.

Klädbolaget Hennes & Mauritz redovisar ett rörelseresultat på 4.821 miljoner kronor för det fjärde kvartalet i det brutna räkenskapsåret 2016/2017 - högre än analytikernförväntningarna på 4.686 miljoner kronor.

Bolaget meddelade också att försäljningen väntas öka med endast 1 procent (i lokala valutor) för perioden december- januari 2018 jämfört med motsvarande period föregående år. Det kan jämföras med de smått katastrofala försäljningssiffrorna för fjärde kvartalet då försäljningen minskade med 2 procent.

Marknaden tog fasta på den relativt svaga försäljningen under början av 2018 och handlade ned aktien rejält. Kl 10.50-tiden hade aktien rasat nära 8 procent.

Följ H&M-aktien i realtid här.

H&M kommunicerade även att man under 2018 ska lansera det nya varumärket Afound, en marknadsplats som kommer sälja koncernens egna, såväl som externa, varumärken från olika prissegment.

"Afound kommer att bli en marknadsplats för attraktiva erbjudanden med ett noga utvalt, brett och varierat sortiment med rabatterade varor från välkända och omtyckta mode- och livsstilsvarumärken för dam och herr", heter det i rapporten.

Afound ska lanseras under 2018 både online och med fysiska butiker, till en början i Sverige. Den första butiken ska öppna på Drottninggatan i Stockholm.

Klädkoncernen H&M planerar för 2018 att öppna cirka 390 nya butiker och att stänga cirka 170 butiker, vilket ger ett nettotillskott om cirka 220 butiker.

"Av de nya butikerna som öppnas under 2018 kommer de flesta att vara H&M-butiker, varav 45 kommer att ha H&M Home shop-in-shops och cirka 95 butiker kommer att utgöras av COS, & Other Stories, Monki, Weekday, ARKET och Afound", uppger H&M.

Den planerade stängningen av cirka 170 butiker uppges vara är en del av den intensifierade butiksoptimeringen som genomförs där även omförhandlingar, ombyggnader och anpassning av butiksytor ingår för att säkerställa rätt butiksportfölj på respektive marknad, heter det.

Under det nyss gångna räkenskapsåret öppnade H&M 479 butiker  medan 91 butiker stängdes, vilket gav ett nettotillskott om 388 nya butiker.

Fortsatt utrullning av H&M:s onlinebutik planeras till fyra marknader under räkenskapsåret 2017/2018. Det avser Indien samt via franchise även Saudiarabien och Förenade Arabemiraten. Kuwait öppnade i december 2017 via franchise.

Följ H&M-aktien i realtid här.

H&M tror sig inte heller under det nya räkenskapsåret, 2017/2018, nå sitt mål för försäljningstillväxten.

"Mot bakgrund av H&M-koncernens omställningsarbete för att möta det stora skiftet i branschen bedömer bolaget att tillväxtmålet inte kommer att nås under innevarande räkenskapsår", skriver bolaget i rapporten.

Aktien steg svagt i den inledande handeln för att sedan vända nedåt. Vid klockan 10.50 stod aktien cirka 8 procent lägre för dagen. Följ H&M-aktien i realtid här.


Nyhetsbrevet för det nya näringslivet:

MEST LÄST PÅ VA.SE

Senaste dygnet I veckan
  1. ”Du blir en bättre människa på berget” – möt entreprenörerna som kombinerar jobb med äventyr
  2. Googles innovationschef: Snart kan du koppla upp din hjärna mot molnet och nå oändlig intelligens
  3. Tesla-storägaren har i tysthet dumpat nästan alla sina aktier
  4. Skönhetsjätten säger hejdå till över 1 miljon följare på sociala medier – vill slippa ”algoritmernas tyranni”
  5. Kalldusch för Handelsbankens anställda: Årets vinstdelning slopas helt
  1. Köpte företaget för 1 krona – nu är han Sveriges senaste miljardär
  2. Skönhetsjätten säger hejdå till över 1 miljon följare på sociala medier – vill slippa ”algoritmernas tyranni”
  3. Kalldusch för Handelsbankens anställda: Årets vinstdelning slopas helt
  4. Frankrikes rikaste rycker ut med miljarder till brandhärjade Notre-Dame
  5. Kraftiga kursrörelser i dagens rapportbolag – Avanza rasar 8%

För dig som prenumerant

BLOGG

Följ chefredaktören på klimatresan

Under 2019 utmanar Veckans Affärer sina läsare att minska sina affärsresor med flyg med hälften. Chefredaktör Åsa Uhlin håller koll på hur det går med det och sitt eget mål att flyga mindre på bloggen VA:s klimatresa.