Fotograf: Henric Lindsten

Han ska ta H&M in i framtiden

Han har skapat världens största innovationstävling för hållbart mode som varje år lockar tusentals nytänkande pionjärer. Det är bråttom, industrin måste ställa om nu, menar årets Supertalang Erik Bang.

Att vara ung och talangfull är inte alltid så lätt som det låter. Det kan årets Supertalang Erik Bang, innovation lead på stiftelsen H&M Foundation, intyga.

"Bland ministrar och seniora företagsledare är man i ett väldigt underläge bara på grund av sin ålder", konstaterar han och minns gånger tidigt i sin karriär då han blivit ombedd att vara tyst på möten eller inte agera i olika situationer.

Men att inte bli tagen på allvar eller bli bakbunden av en struktur som ger hög ålder och titlar förtur har inte hindrat Erik Bang att ta sig fram.

"Jag ser det som en ganska rolig utmaning att bevisa mig genom det jag gör i stället."

När jag frågar om han har något hemligt trick att plocka fram ur bakfickan för att bemöta hierarkier och ålderskeptiker kommer svaret utan fördröjning.

"Smicker."

Ett trick han fick lära sig när han under en period som anställd på NIR, Näringslivets internationella råd, hängde med ambassadörer på UD. På äkta diplomatmanér lägger han också till:

"Att visa ödmjukhet inför dem man träffar är också ett väldigt effektivt verktyg för att köpa sig lite handlings­utrymme och ro."

På H&M Foundation, där han började som projektledare för drygt tre år sedan, fick han däremot väldigt fria tyglar.

"De ville dela ut ett pris kring innovation och hållbarhet i modeindustrin. Mitt uppdrag var att svara på vad, när och hur."

Erik Bang tog sig an uppgiften med analyser av andra tävlingar, intervjuer med branschfolk såväl internt i H&M som externt om utmaningar men också om hur stiftelsen, med målet att förbättra människors levnadsvillkor, bäst kunde komplettera och vara en katalysator för det som industrin bör och ska göra.



För H&M och ägarfamiljen Persson är hållbarhetsutmaningen bara en i raden just nu. Förtroendet har rasat för den svenska klädjätten bland övriga ägare på börsen det senaste året i takt med att tillväxten börjat sacka efter i spåren av den snabba omställningen till e-handel i modebranschen.

Den svenska klädjätten har också drabbats av förtroendekris i kundleden.
Dagens modeköpare tittar inte bara på priset. De vill allt mer köpa och förknippas med helt igenom schyssta varumärken. Vilket gör Erik Bangs gärning allt viktigare.
Att cirkulärt mode skulle bli tävlingens inriktning var självklart.

"Ju mer jag pratade och lyssnade med folk i industrin, desto mer uppenbart blev det att cirkulära affärsmodeller var och är modebranschens möjlighet att verka inom planetens gränser."

Det fanns andra fördelar för mode­industrin med att lämna den linjära ekonomin med slit och släng bakom sig och skifta till den cirkulära med återanvändning och återvinning.

"Traditionellt har ju bilden av hållbarhet handlat om kompromisser – i pris, tillgänglighet och upplevelse. Det häftiga med cirkularitet är att det är ingen kompromiss. Det är helt enkelt bara bättre, för miljön, för företaget och för kunden."

Ett år efter att Erik Bang klev in över tröskeln till H&M Foundation på Mäster Samuelsgatan 46 i Stockholm lanserades den första Global Change Award. Fem innovatörsteam skulle få dela på 1 miljon euro och delta i ett ettårigt acceleratorprogram.

Medan närheten till H&M kunde öppna dörrar till industrin för de nytänkande entreprenörerna skulle erfarenhet av entreprenörskap och konceptutveckling hämtas från Accenture och KTH Innovation som gått in som partner till tävlingen.

"Jag och de andra på stiftelsen, som jobbat stenhårt med det här, hade trott på ett par hundra ansökningar och om vi kunde få fem bra vinnare skulle vi vara nöjda. Vi fick 2 800 från 112 länder."

Kläder av citrusrester, en mikroorga­nism som återvinner polyester och en onlinemarknad för överbliven textil är tre av de fem innovationer som tog hem segern första året.
När jag ringer Erik Bang för att berätta att han kammat hem titeln som årets Supertalang sitter han nedgrävd i en ny hög ansökningar, nu till den tredje omgången av Global Change Award.

"Jag känner mig enormt hedrad, men det är också en validering av att frågan om hur modeindustrin ska verka inom planetens gränser är viktig och på riktigt."



Vad är du mest orolig för?
"Tiden. Vi vet att det inte finns tillräckligt med insatsvaror för att odla bomull år 2030 och mat kommer alltid att ha en prioritet."

Hur kommer industrins tuffa läge med digitalisering och förändrat kundbeteende påverka hållbarhetssatsningarna?
"På ett sätt blir handlingskraften mindre när företagen blir måna om sina marginaler. Men å andra sidan kanske det frigörs ett större handlingsutrymme för att de måste göra något annorlunda."

Erik Bangs främsta styrkor sammanfattas bra av hans tidigare chef, Jonas Borglin, vd på NIR.

"Erik är något så ovanligt som en talang som både tänker strategiskt och agerar."

Erik Bang nickar instämmande när jag berättar om samtalet och lägger till att han gillar att se mönster och sätta en strategi i en svår och okänd miljö.

"Men min otålighet kan ibland ligga mig i fatet. På ett tidigare jobb bytte jag titel på mitt visitkort, från koordinator till projektledare, utan att fråga min chef. Koordinator var inte så internationellt gångbart och gav inte den trovärdighet jag var ute efter."

Vad hände, fick du byta tillbaka?
"Nej, men jag fick en rejäl uppsträckning."

Som yngst i en syskonskara om sex killar, tre på mammas sida och två på pappas, har han lärt sig att vara såväl orädd som lyhörd, men han var också ett sladdbarn med allt vad det innebär.

Intresset för omvärlden grundlades tidigt.

"När jag var liten hängde jag och mamma med pappa på en massa läkarkonferenser runt om i världen. Alla våra resor, även rena semestrar, var utbildningsresor. Jag kommer ihåg att vi var i Grekland utan att se en enda strand, men däremot alla ruiner och monument."

När han efter gymnasiet beslutade sig för att ta ett år som skibum i Chamonix blev hans föräldrar, som båda är tidiga 40-talister, förskräckta.

Vid sidan av hemmamiljön är det två andra sammanhang som framför allt format årets Supertalang – en personlig ledarskapskurs på Raoul Wallenberg Academy där han fick lära sig att alla människor kan göra skillnad utifrån den miljö de är i, och tio somrar på seglarlägret Vitsgarn i Stockholms södra skärgård.

"Det var en hel ö som drevs av ledare mellan 17 och 25 år, inte en vuxen i sikte. Det var en fantastisk miljö att jobba och växa i. Där fick jag all min självkänsla, mitt självförtroende och min trygghet. Där träffade jag alla mina närmaste kompisar och min blivande fru, Benedicte."

För två och ett halvt år sedan gifte de sig och Erik Edling blev Erik Bang. 

Var är du om fem år?
"Jag har aldrig haft ett sådant mål. Av alla jobb som jag haft har jag aldrig vetat om dem förrän jag har ställts inför dem. Jag är rädd för att om jag har ett för tydligt mål så har jag också begränsat mina möjligheter. Man vet aldrig vad som händer runt hörnet."

"Jag kommer säkert driva förändring, men exakt hur det vet jag inte." 

LÄS MER: Hela listan - Sveriges 101 Supertalanger 2018

Erik Bang

Ålder: 34 år
Gör: Innovation lead på H&M Foundation
Uppväxt: I Djursholm med mamma, pappa och fem bröder.
Utbildning: Viktor Rydberg Djursholm, Raoul Wallenberg Acadamy for young leaders, pol mag Uppsala universitet.
Karriär: Avanza och Kreab vid sidan av studierna, NIR och Svenska Nord­afrikanska handelskammaren.


Med vårt NYHETSBREV missar du inget viktigt!

Kalendarium

För dig som prenumerant