Ikeas Sverigechef Håkan Svedman Fotograf: Claudio Bresciani

Ikeas Sverigechef om möbeljättens framtid efter Ingvar Kamprad – "Han insåg att ensam inte är stark"

Ikeas Sverigechef Håkan Svedman är övertygad om att Ikeakulturen ska leva vidare även utan Ingvar Kamprad.

Det är en sorgtyngd röst som möter Veckans Affärer när Ikeas Sverigechef, Håkan Svedman, nås på telefon.

"Första reaktionen är en omedelbar chock, och en massa känslor, som snabbt övergår till glada minnen och stolthet över att få vara en del av det han uppnått."

Världsnyheten om Ingvar Kamprads död smälts idag bland tusentals Ikea-anställda.
Möbelvaruhuskedjan som identifierats med en enda man – som in i det sista öppnade nya varuhus, besökte leverantörer och gav råd till sina anställda – står inför ett nytt kapitel.

Håkan Svedman träffade Kamprad flera gånger, och ringde upp honom direkt när han fick jobbet som Sverigechef 2012.
”Råden handlade väldigt mycket om kunden, vilket var hans storhet. Han höll sig väldigt nära kundernas och medarbetarnas vardag."

Det som gjorde Ingvar Kamprad till en unik ledare, enligt Håkan Svedman, var en djup kännedom om detaljerna kombinerad med en långsiktig vision för Ikea.

”Ingvar planerade väldigt tidigt för att han ändå inte ska finnas med oss. Det gjorde han sedan slutet av 1970-talet, början på 1980-talet när han tog ett steg bakåt och skapade en struktur för ett långt liv för Ikea in i framtiden”, förklarar Sverigechefen.

"Han insåg att ensam inte är stark. Han lät människor göra rätt och göra fel, och på så sätt uppmuntrade och utmanade han oss och skapade en kultur, och en kraft i Ikea där vi alla känner oss motiverade för vad vi vill göra framåt”, säger Håkan Svedman.

Det är just kulturen som gör honom optimistisk gällande möbeljättens framtid.

”Det känns inte på något sätt otydligt, eller någon sorts oroskänslor, utan det är mer att Ingvar som person kommer att bli väldigt saknad."

Ikeas förändringsarbete står framöver på två ben: utveckla det existerande varuhusnätverket samt att ta fram nya koncept utanför varuhusen.

"Vi har rätt så mycket att jobba med framåt, och det finns en tydlig agenda för att göra det så enkelt och bekvämt som möjligt att handla på Ikea. "

Trender som e-handel och mer stadsnära butiker har inte undgått Sverigechefen som nyligen var med och startade en pop-upköksbutik i Stockholm i fjol.

Håkan Svedman tror att de små detaljerna och de nordiska principerna av enkelhet blir extra viktiga framöver. Samt kulturbärande människor som vidarebefordrar arbetssätt och värderingar i global skala.

"På något sätt har vi lyckats få ut våra värderingar och vår kultur även på nya marknader. Ännu viktigare nu och framåt, när Ingvar inte finns med, är att vi ännu hårdare understryker hur viktig ambitionen och kulturen är för vårt arbete."


Med vårt NYHETSBREV missar du inget viktigt!

Kalendarium

MEST LÄST PÅ VA.SE

Senaste dygnet I veckan
  1. FN-rapport: Marknadskrafterna dödar planeten – dags för nytt ekonomiskt system
  2. Största kursrallyt på två decennier: Så kommenterar proffsen H&M:s uppvisning
  3. Coca-Colas nya recept för att få fart på försäljningen – cannabis
  4. Hennes uppdrag: Få fart på det gamla postorderföretaget – nu ökar de med 2 miljoner i veckan
  5. Nya uppgifter: Uber vill köpa svenskens taxi-app – för uppemot 22 miljarder
  1. Topp 10: Aktierna med starkast köpsignaler just nu
  2. Rockström: Så halverar vi klimatutsläppen till 2030 – ”Digitala revolutionen är världsekonomins joker”
  3. FN-rapport: Marknadskrafterna dödar planeten – dags för nytt ekonomiskt system
  4. Supertalangen vill ge tillbaka till samhället – nu ska hon hjälpa andra unga kvinnor ta kontroll över sina öden
  5. Rymdlegendar försvarar Elon Musks marijuana-rökning: Han är det bästa vi haft sedan Thomas Edison

För dig som prenumerant