Han hjälper företag omsätta mångfald till verklighet: ”Blandade grupper har högre innovationshöjd”

Barakat Ghebrehawariat kallar sig ”demokratiagenten” och vet hur du går från ord till handling.

Alla pratar om att ökad mångfald leder till ökad lönsamhet. Men vad menar vi egentligen med begreppet mångfald?

Ulfs Lunch

Följ ”Ulfs lunch” dagligen på Instagram. Där hittar du personerna med idéerna som bygger det nya näringslivet

"Faran är att det har blivit urvattnat och kommit att betyda allt och inget!", säger Barakat Ghebrehawariat.

Det första ett företag behöver göra är att verkligen bena ut vad de menar med mångfald för att också göra det mätbart, anser han.

"Mångfald kan vara ett lite gulligt begrepp som döljer mer obekväma frågor kring makt, representation, jämlikhet och inkludering. Men när vi börjar koppla ihop kroppar med makt och lyfter upp frågor som faktiskt kräver att vi gör fysiska förändringar i organisationen, blir det en svettigare diskussion."

Det handlar också om att komma förbi sin "teoretiska ångest" när det gäller mångfald.
Vår rädsla för att säga eller tycka "fel" i de här frågorna kan leda till att vi inte vågar prata om ämnet överhuvudtaget, menar Barakat Ghebrehawariat.

För att jobba effektivt med mångfald måste vi skapa någon form av mät-index, precis som när det handlar om jämställdhet, anser han. Vilket till stora delar saknas idag. Med resultatet att vi istället styrs av magkänsla, till exempel när det gäller rekrytering.

"Helst fortsätter vi bara att välja människor som liknar oss."

Kan det inte bli jobbigt med människor som tycker en massa olika saker hela tiden?

"Ha ha, jo forskning visar att det till en början kan det upplevas som jobbigt när dina föreställningar utmanas. Men bit ihop, mer blandade grupper har på sikt betydligt högre innovationshöjd!"

Lyssna till hela intervjun med Barakat Ghebrehawariat och ta del av hans checklista för hur du räknar hem en större mångfald i det nya avsnittet av "Lunchpodden".


NYHETSBREV


Kalendarium

SENASTE VA