Fotograf: Pexels

Cola-Colas nya giv: Varenda burk ska samlas in och återvinnas

Läskjätten som kritiseras för att vara en av planetens värsta miljöbovar går på offensiven.

Alla burkar och flaskor som läskjätten säljer ska samlas in för att få nytt liv. Det är Coca-Colas nya målsättning.

”Fortsatt tillväxt kommer med växande ansvar”, säger Coca-Colas vd James Quincey på en telefonkonferens rapporterar Wall Street Journal.

Företagets nya hållbarhetsstrategi är att investera i mer effektiva förpackningar, lokala återvinningsprogram samt hjälp konsumenten med information. Till 2030 hoppas Coca-Cola kunna samla och återvinna alla förpackningar som de producerar.

Då ska även bolaget producera förpackningar med i genomsnitt 50 procent återvunnet material.

De nya målen kommer efter att liknande initiativ tagits av konkurrenten Pepsi. Även Coca-Colas partner McDonald’s kom för några dagar sedan med uttalande om nya hållbarhetsinitiativ.

McDonald’s har satt upp som mål att 100 procent av förpackningarna ska komma från förnybara och återvunna material eller bli certifierade av miljögrupper år 2025.

Coca-Cola har avböjt att kommentera hur mycket de kommer spendera för att kunna uppnå sina uppsatta hållbarhetsinitiativ.

Globala miljöorganisationen Greenpeace har tidigare pekat ut Coca-Cola – tillsammans med Pepsi och Nestlé – som några av de värsta miljöförorenarna på planeten, rapporterar WSJ.


Med vårt NYHETSBREV missar du inget viktigt!

Kalendarium

För dig som prenumerant