Fotograf: Spotify

Spotify får ett sprillans nytt format – med nyheter, poddar och ljudböcker

Streamingjätten lanserar ett helt nytt format.

Nio olika mediebolag står redo att producera innehåll till Spotifys nya format – Spotlight, skriver Di Digital.

Den nya versionen ”introducerar visuella lager som kompletterar lyssnarupplevelsen för podcasts, ljudböcker, nyhetsinslag och annat ljudinnehåll”, skriver Spotify i ett pressmeddelande. 

Stremingjätten har bland annat knutit kontakt med Buzzfeed, ett amerikanskt medieföretag som fokuserar på nyheter med spridning i sociala medier. De kommer erbjuda en daglig nyhetssändning på högst sju minuter.  

Även Cheddar, en webb-tv-kanal, kommer att distribuera sina affärsnyheter i det nya formatet. 

"Jag vet att människor använder Spotify för att främst lyssna, men vi börjar bygga något nytt. Jag vill skapa innehåll som man kan både se och lyssna på", säger Courtney Holt, chef för studios och video på Spotify, till Bloomberg. 

Inledningsvis kommer Spotlight endast vara tillgängligt i USA men enligt bolaget kommer det spridas till fler marknader inom en snar framtid. 


Nyhetsbrevet för det nya näringslivet:

Kalendarium

För dig som prenumerant

BLOGG

Följ chefredaktören på klimatresan

Under 2019 utmanar Veckans Affärer sina läsare att minska sina affärsresor med flyg med hälften. Chefredaktör Åsa Uhlin håller koll på hur det går med det och sitt eget mål att flyga mindre på bloggen VA:s klimatresa.