H&M:s vd Karl-Johan Persson möter ny konkurrens på hemmaplan från Uniqlo, med Tadashi Yanai i spetsen. Fotograf: Henrik Montgomery/TT, Wikimedia

H&M nere i brygga – Uniqlo satsar på världsherravälde

Fajten mellan två av världens största klädkedjor trappas upp i och med Uniqlos intåg i Sverige. 

Veckans mest omdiskuterade nyhet bland VA:s läsare är klädkedjan Uniqlos etablering i Sverige. Det har tisslats och tasslats länge i branschen innan det nu blev officiellt. Redan i somras kunde VA.se berätta om en planerad flaggskeppsbutik i Sverigehuset vid Kungsträdgården i Stockholm.

I höst blir den Uniqlos första fäste i Norden, där de planerar att gå på offensiven med fler nya butiker.

”Det jag kan säga är att vi inte brukar stanna vid en butik när vi går in i en ny marknad”, kommenterade Aldo Liguori, global PR-chef på moderbolaget Fast Retailing, till Dagens Industri tidigare i veckan.

Provocerande nära H&M:s huvudkontor, som ligger bara några kvarter bort, och mittemot deras flaggskeppsbutik i centrala Stockholm. Dessutom vid en tidpunkt när svenska konkurrenten ligger i brygga.

Investerarna har totalt tappat tron på H&M som skakas av flera kriser samtidigt. Rekorddålig försäljning i senaste rapporten gav ett blodbad på börsen. Den redan plågade aktiekursen rasade ytterligare 15 procent efter att försäljningen för första gången på decennier minskade under ett enskilt kvartal.

Kritiska röster höjs bland storägare om Karl-Johan Perssons är rätt person att leda företaget. Andra protesterar genom att minska på sina innehav. Med sämsta tänkbara tajming drabbas H&M dessutom av en kritikstorm på grund en ogenomtänkt reklamkampanj.

Vissa uppfattar reklambilden på en svart pojke med en huvtröja där det står ”Coolest monkey in the jungle” över bröstet som en rasistisk stereotyp. H&M ber dessa personer om ursäkt och stoppar kampanjen.

I andra ringhörnan hörs positiva tongångar från en självsäker företagsledare. Tadashi Yanai, vd på ägarbolaget Fast Retailer, har fått vittring på H&M och marknadsledaren Zara. Han har nyligen sagt att Uniqlos mål är att gå om jättarna och bli världens största modekedja, rapporterar Reuters.

Så sent som förra veckan släppte Uniqlo siffror som visar att de är på rätt väg. Vinsten på 79 miljarder yen slog analytikernas förväntningar med god marginal. November var den bästa månaden försäljningsmässigt i företagets historia.

Investerarna har redan vinnaren klar i matchen mellan H&M och Uniqlo. Både på lång och kort sikt vinner japanerna i utklassningsstil på börsen:

Analytikerkåren bedömer att Uniqlo kommer att fortsätta spöa H&M på börsen. Pessimismen kring H&M:s aktie har ökat i takt med kriserna. Nu är det inte ens en av fem som rekommenderar att köpa aktien och fler än hälften rekar sälj, enligt Factset.

Synen på Uniqlo är en helt annan. Hälften av analytikerna gillar aktien och bara 6 procent ser läge att göra sig av med den just nu. 


Nyhetsbrevet för det nya näringslivet:

Kalendarium

MEST LÄST PÅ VA.SE

Senaste dygnet I veckan
  1. Proffsens varning: Sälj de här 7 aktierna innan det är för sent
  2. Jättelik SAS-strejk rycker närmare – kunder erbjuds omboka sina biljetter
  3. Rekordkvartal får specialisten att rusa på börsen – allt om dagens rapporter
  4. Trump ställde Twitters vd till svars i Vita huset: Varför krymper min följarskara?
  5. Är fri frakt på väg bort inom e-handeln? Zalandos helomvändning kan vara början till slutet
  1. Proffsens varning: Sälj de här 7 aktierna innan det är för sent
  2. Skönhetsjätten säger hejdå till över 1 miljon följare på sociala medier – vill slippa ”algoritmernas tyranni”
  3. Tesla-storägaren har i tysthet dumpat nästan alla sina aktier
  4. Svenskt lyxluftskepp till Nordpolen – de blåser liv i gammal teknik som skonar klimatet
  5. Jättelik SAS-strejk rycker närmare – kunder erbjuds omboka sina biljetter

För dig som prenumerant

BLOGG

Följ chefredaktören på klimatresan

Under 2019 utmanar Veckans Affärer sina läsare att minska sina affärsresor med flyg med hälften. Chefredaktör Åsa Uhlin håller koll på hur det går med det och sitt eget mål att flyga mindre på bloggen VA:s klimatresa.