H&M:s vd Karl-Johan Persson möter ny konkurrens på hemmaplan från Uniqlo, med Tadashi Yanai i spetsen. Fotograf: Henrik Montgomery/TT, Wikimedia

H&M nere i brygga – Uniqlo satsar på världsherravälde

Fajten mellan två av världens största klädkedjor trappas upp i och med Uniqlos intåg i Sverige. 

Veckans mest omdiskuterade nyhet bland VA:s läsare är klädkedjan Uniqlos etablering i Sverige. Det har tisslats och tasslats länge i branschen innan det nu blev officiellt. Redan i somras kunde VA.se berätta om en planerad flaggskeppsbutik i Sverigehuset vid Kungsträdgården i Stockholm.

I höst blir den Uniqlos första fäste i Norden, där de planerar att gå på offensiven med fler nya butiker.

”Det jag kan säga är att vi inte brukar stanna vid en butik när vi går in i en ny marknad”, kommenterade Aldo Liguori, global PR-chef på moderbolaget Fast Retailing, till Dagens Industri tidigare i veckan.

Provocerande nära H&M:s huvudkontor, som ligger bara några kvarter bort, och mittemot deras flaggskeppsbutik i centrala Stockholm. Dessutom vid en tidpunkt när svenska konkurrenten ligger i brygga.

Investerarna har totalt tappat tron på H&M som skakas av flera kriser samtidigt. Rekorddålig försäljning i senaste rapporten gav ett blodbad på börsen. Den redan plågade aktiekursen rasade ytterligare 15 procent efter att försäljningen för första gången på decennier minskade under ett enskilt kvartal.

Kritiska röster höjs bland storägare om Karl-Johan Perssons är rätt person att leda företaget. Andra protesterar genom att minska på sina innehav. Med sämsta tänkbara tajming drabbas H&M dessutom av en kritikstorm på grund en ogenomtänkt reklamkampanj.

Vissa uppfattar reklambilden på en svart pojke med en huvtröja där det står ”Coolest monkey in the jungle” över bröstet som en rasistisk stereotyp. H&M ber dessa personer om ursäkt och stoppar kampanjen.

I andra ringhörnan hörs positiva tongångar från en självsäker företagsledare. Tadashi Yanai, vd på ägarbolaget Fast Retailer, har fått vittring på H&M och marknadsledaren Zara. Han har nyligen sagt att Uniqlos mål är att gå om jättarna och bli världens största modekedja, rapporterar Reuters.

Så sent som förra veckan släppte Uniqlo siffror som visar att de är på rätt väg. Vinsten på 79 miljarder yen slog analytikernas förväntningar med god marginal. November var den bästa månaden försäljningsmässigt i företagets historia.

Investerarna har redan vinnaren klar i matchen mellan H&M och Uniqlo. Både på lång och kort sikt vinner japanerna i utklassningsstil på börsen:

Analytikerkåren bedömer att Uniqlo kommer att fortsätta spöa H&M på börsen. Pessimismen kring H&M:s aktie har ökat i takt med kriserna. Nu är det inte ens en av fem som rekommenderar att köpa aktien och fler än hälften rekar sälj, enligt Factset.

Synen på Uniqlo är en helt annan. Hälften av analytikerna gillar aktien och bara 6 procent ser läge att göra sig av med den just nu. 


Med vårt NYHETSBREV missar du inget viktigt!

Kalendarium

MEST LÄST PÅ VA.SE

Senaste dygnet I veckan
  1. FN-rapport: Marknadskrafterna dödar planeten – dags för nytt ekonomiskt system
  2. Coca-Cola hoppar på senaste hälsotrenden – ska sälja kombucha
  3. Proffsens svarta lista: 5 aktier du borde sälja innan alla andra gör det
  4. Klimatexperten: ”Vi måste börja förbereda oss på att vår civilisation kommer att gå under”
  5. Nu inleds brottsutredning mot Elon Musk – ger skrämselhicka på börsen
  1. FN-rapport: Marknadskrafterna dödar planeten – dags för nytt ekonomiskt system
  2. Topp 10: Aktierna med starkast köpsignaler just nu
  3. Rockström: Så halverar vi klimatutsläppen till 2030 – ”Digitala revolutionen är världsekonomins joker”
  4. Supertalangen vill ge tillbaka till samhället – nu ska hon hjälpa andra unga kvinnor ta kontroll över sina öden
  5. Galen prislapp och ännu större skärm – här är Apples nya lurar

För dig som prenumerant