Fotograf: TT NYHETSBYRÅN

Efter reklamfiaskot: Nu anställer H&M en mångfaldsansvarig

Efter tröjkatastrofen anställer klädjätten nu en person som ska ha globalt ansvar för frågor inom mångfald.

Efter kritikstormar, protester, vandalism och stora världsstjärnor som lämnat sina samarbeten med H&M har nu klädjätten anställt en person som ska ansvara för mångfaldhetsfrågor. 



H&M skriver i ett uttalande på Twitter att företagets åtagande inom mångfald och inkludering är genuint och nu tillsätts en global ledare inom området som ska driva företagets arbete inom området framöver.

Beskedet kommer efter reklamincidenten för ett tag sedan som skapat stort ramaskri.

H&M menar att händelsen helt och hållet var oavsiktlig men att det tydligt visar vilket ansvar företaget har som ett globalt varumärke.

Bakgrunden är företagets kritiserade produktbild som visade en mörkhyad pojke i en tröja med texten "Coolest monkey in the jungle" på. Ett flertal kändisar har reagerat starkt och både tagit avstånd från H&M och avbrutit samarbeten med företaget.


Nyhetsbrevet för det nya näringslivet:

Kalendarium

För dig som prenumerant

VA KVINNA PODCAST

BLOGG

Följ chefredaktören på klimatresan

Under 2019 utmanar Veckans Affärer sina läsare att minska sina affärsresor med flyg med hälften. Chefredaktör Åsa Uhlin håller koll på hur det går med det och sitt eget mål att flyga mindre på bloggen VA:s klimatresa.