Fotograf: Eugene Hoshiko/AP

Sverigeaktuella Uniqlo trotsar butiksdöden – säljer mer än någonsin

Asiens största klädkedja övertygar stort med nya rapporten.

Den japanska klädkedjan och H&M-konkurrenten Fast Retailings intäkter uppgick till 617 miljarder yen i det första kvartalet i det brutna räkenskapsåret. Väntat var enligt Bloombergs prognossammanställning intäkter om 579 miljarder yen.

Nettoresultatet landade på 78,5 miljarder yen, även det över förväntade 63,3 miljarder.

För dotterbolaget Uniqlo steg rörelseresultatet med 18 procent jämfört med samma kvartal ett år tidigare, med ett nytt försäljningsrekord för en enskild månad i november.

H&M:s japanska konkurrent Fast Retailing, som bland annat driver kedjan Uniqlo, siktar på att 30 procent av försäljningen ska komma från e-handel.

Det sade Fast Retailings finanschef Takeshi Okazaki på en presskonferens, rapporterar Bloomberg News. Av rapporteringen framgår inte om bolaget knutit någon tidpunkt till e-handelsmålet.

Finanschefen sade även att bolaget haft problem med sin onlinetjänst på grund av oväntat stor kundtillströmning.

LÄS MER: Nya uppgifter: H&M-konkurrenten Uniqlo förbereder i tysthet att inta Sverige


Med vårt NYHETSBREV missar du inget viktigt!

Kalendarium

MEST LÄST PÅ VA.SE

Senaste dygnet I veckan
  1. Nu väntar nya rekordböter från EU för Googles Android-system
  2. Byggjätten faller på börsen – långa vintern gav lägre vinst
  3. ’Genvägen’ till att bli mångmiljonär – franchisetagare för 7-Eleven, Pressbyrån och Burger King
  4. Svensk teknik ska rädda Afrikas noshörningar
  5. Rolls-Royce har tagit fram teknik för flygande taxibilar – letar partner
  1. Sverige fick just 2 nya miljardärer – efter att aktien rusat 300% på börsen
  2. GW:s vin sopar banan med de andra kändisvinerna – sålde för över 1,6 miljoner på fyra veckor
  3. Storvinnaren på Avanzas ras: ”Kan rasa ytterligare 70 procent”
  4. ”Vi står inför en revolution – gigekonomin är här för att stanna”
  5. ’Genvägen’ till att bli mångmiljonär – franchisetagare för 7-Eleven, Pressbyrån och Burger King

För dig som prenumerant