Fotograf: Eugene Hoshiko/AP

Sverigeaktuella Uniqlo trotsar butiksdöden – säljer mer än någonsin

Asiens största klädkedja övertygar stort med nya rapporten.

Den japanska klädkedjan och H&M-konkurrenten Fast Retailings intäkter uppgick till 617 miljarder yen i det första kvartalet i det brutna räkenskapsåret. Väntat var enligt Bloombergs prognossammanställning intäkter om 579 miljarder yen.

Nettoresultatet landade på 78,5 miljarder yen, även det över förväntade 63,3 miljarder.

För dotterbolaget Uniqlo steg rörelseresultatet med 18 procent jämfört med samma kvartal ett år tidigare, med ett nytt försäljningsrekord för en enskild månad i november.

H&M:s japanska konkurrent Fast Retailing, som bland annat driver kedjan Uniqlo, siktar på att 30 procent av försäljningen ska komma från e-handel.

Det sade Fast Retailings finanschef Takeshi Okazaki på en presskonferens, rapporterar Bloomberg News. Av rapporteringen framgår inte om bolaget knutit någon tidpunkt till e-handelsmålet.

Finanschefen sade även att bolaget haft problem med sin onlinetjänst på grund av oväntat stor kundtillströmning.

LÄS MER: Nya uppgifter: H&M-konkurrenten Uniqlo förbereder i tysthet att inta Sverige


NYHETSBREV


Kalendarium

SENASTE VA