Fotograf: Leif R Jansson/TT

Svenska klädmärket gick precis i konkurs – efter mer än 40 år i branschen

Boomerang är butikdödens senaste offer. 

Bolagen bakom klädmärket Boomerang försattes i konkurs den 4 januari, efter flera år med sjunkande omsättning och förluster. Det skrev nyhetssajten Habit på söndagskvällen, baserat på uppgifter på sajten allabolag.se.

Sedan 2012 har bolaget visat röda siffror. År 2016 rasade omsättningen till 138 miljoner kronor, från 166 miljoner kronor året innan. Förlusten landade på 32 miljoner kronor.

Boomerang grundades 1976 och har huvudkontor i Stockholm. Försäljning sker i sex länder, både via de cirka 20 egna butikerna och 200 återförsäljare, enligt sajten.

I en intervju med sajten Habit för bara någon vecka sedan kommenterade Catti Unenge, varumärkets kreativa chef, bolagets svårigheter.

”Vi, liksom alla andra i modeindustrin, ställs inför nya utmaningar allt eftersom konsumenternas köpbeteende ändras. Näthandel, ”reaskov”, inte samma vilja att ”vara ett varumärke”, inte samma vilja att gå i butiker...”

Bolagen i fråga är Boomerang AB, Boomerang International AB samt Boomerang Retail AB.


Nyhetsbrevet för det nya näringslivet:

Kalendarium

För dig som prenumerant

VA KVINNA PODCAST

BLOGG

Följ chefredaktören på klimatresan

Under 2019 utmanar Veckans Affärer sina läsare att minska sina affärsresor med flyg med hälften. Chefredaktör Åsa Uhlin håller koll på hur det går med det och sitt eget mål att flyga mindre på bloggen VA:s klimatresa.