H&M driver i hemlighet digitalt jätteprojekt

Planen ska vara att sälja märkeskläder till reapriser online.

H&M har i det tysta dragit igång ett nytt digitalt jätteprojekt under kodnamnet "P12", det skriver Breakit.

Klädjätten planerar att sälja märkeskläder på nätet till reapris och ska redan ha skrivit avtal med ett 60-tal varumärken. Lansering väntas ske i mitten av april.

Projektet ska engagera uppåt hundra medarbetare och uppskattas ha krävt en investering för bolaget på uppåt 100 miljoner kronor.

”H&M ska köpa upp utgångna partier från andra klädhandlare och sälja dem vidare på den här plattformen”, ska en källa ha sagt till Breakit.

Enligt uppgifterna beskrivs den nya plattformen som “The style and dealhunting paradise” där reashoppare ska kunna fynda plagg från bland annat NA-KD.

Avslöjandet skulle kunna förklara vad det var för ”drömläge” som Stefan Persson pratade om samtidigt dystra försäljningssiffror presenterade och aktien fortsatte nedåt på börsen. Den viktigaste förklaringen var att H&M kommit efter digitalt, något som det nya projektet möjligen kan råda bot på.

H&M har själva valt att inte kommentera uppgifterna.


NYHETSBREV


Kalendarium

SENASTE VA