Marathongruppen i samarbete med reklambyrån The Amazing Society om nytänkande loppet The Music Run

Så ska reklam göra världen bättre

Reklam bestämmer hur vi människor mår och hur hela samhället utvecklas. Möt snabbväxaren Tobias Franzén som vet hur reklam kan vara med och bygga en bättre värld.

Tobias Franzén är grundare och vd för reklambyrån The Amazing Society. Byrån har satt ”social first” som ett slags mantra för sin verksamhet, dels för att byrån i princip bara arbetar med kommunikation via sociala media som Facebook, Instagram och Twitter, men dels för att de som byrå också har ett ansvar för att bidra till en positiv samhällsutveckling.

”Jag tycker att hela reklambranschen generellt är för dåliga på att inse och ta ett ansvar för vilka budskap de faktiskt kommunicerar. Reklam, tillsammans med populärkultur, är de två starkaste krafterna som faktiskt bestämmer hur vi mår och vad som anses vara ett lyckligt liv.”

Förra året spenderade svenska företag sammantaget 75 miljarder kronor på reklam och här måste kommunikation bli mycket mer involverande och engagerade, anser Tobias Franzén.

”Företag måste nu på allvar inse att de med sina reklaminvesteringar kan bidra till att vara bättre samhällsaktörer.”

Och det handlar inte bara om att göra gott, det är dessutom affärsmässigt smart.

”År 2020 kommer ungefär hälften av arbetskraften att vara millennials, en generation som drivs starkt av arbeta på företag som ligger i linje med deras personliga värderingar. Och samma krav ställer de förstås som konsumenter hos företagen där de är kunder.”

Undersökningar visar till exempel att två av tre konsumenter redan idag shoppar av företag vars värderingar ligger i linje med deras egna.

”Att maximera samhällsnyttan och inte bara den egna vinsten är i grund och botten en god affär.”

Lyssna till hela intervjun med Tobias Franzén i det nya avsnittet av ”Ulf lunchpodd” och hur du som företag med hjälp av reklam kan vara med och skapa en bättre värld.


Med vårt NYHETSBREV missar du inget viktigt!

Kalendarium

MEST LÄST PÅ VA.SE

Senaste dygnet I veckan
  1. FN-rapport: Marknadskrafterna dödar planeten – dags för nytt ekonomiskt system
  2. Googles superfuturist Ray Kurzweil: Minimera riskerna i ditt liv de närmaste 10 åren så har du en god chans till ett evigt liv
  3. Färsk undersökning: 2 av 3 unga svenskar känner inte till den viktigaste principen för att få pengar att växa
  4. Här är Nordens 10 hetaste aktier just nu
  5. Klimatexperten: ”Vi måste börja förbereda oss på att vår civilisation kommer att gå under”
  1. FN-rapport: Marknadskrafterna dödar planeten – dags för nytt ekonomiskt system
  2. Klimatexperten: ”Vi måste börja förbereda oss på att vår civilisation kommer att gå under”
  3. Proffsens svarta lista: 5 aktier du borde sälja innan alla andra gör det
  4. Coca-Colas nya recept för att få fart på försäljningen – cannabis
  5. Största kursrallyt på två decennier: Så kommenterar proffsen H&M:s uppvisning

För dig som prenumerant