De ska få urkraften från #MeToo-rörelsen att rädda klimatet

När Trump blev president bestämde sig entreprenören Ingmar Rentzhog för att ta saken i egna händer. Gräsrotsrörelsen #WeDontHaveTime ska kanalisera kraften i sociala medier för att sätta press på politiker och företagsledare.

Det var bra att Donald Trump blev USA:s president för ett drygt år sedan.

”För mig är han en ofrivillig miljöhjälte. Han fick mig och många andra vakna upp och inse att INGEN ledare eller politiker kommer att lösa vår klimatutmaning. Det är vi som måste göra det. Alla tillsammans”, säger Ingmar Rentzhog, initiativtagare till #WeDontHaveTime men mer känd som grundare och vd för det framgångsrika finanskonsultbolaget Laika Consulting.

Från att ha varit en helt vanlig orolig samhällsmedborgare blev Ingmar Rentzhog antagen till Al Gores klimatutbildning ”Climate Reality” i Denver i våras. Förutom mer upplyst kom han också ut därifrån som en av 12 000 ledare i 135 länder som efter utbildningen ingår i Al Gores klimatnätverk.

Tillbaka i Sverige drog han ihop ett starkt team av framgångsrika entreprenörer och investerare som också i flera fall ingick i samma klimatnätverk. Till ordförande utsåg han en av Sveriges mest inflytelserika tech-investerare, Anette Nordvall, och till ledamöter bland andra David Olsson, styrelseledamot i tankesmedjan Global Utmaning, Stella Diesen, Sustainability Lead för Microsoft Finland, Christian Emmertz, affärsutvecklingschef på HP och chefsmeteorologen Mattias Hedberg.

”Hittills har alla försök att närma sig klimatfrågan varit väldigt toppstyrda, vilket gör att förändringen går för långsamt. Vi vill vända upp och ned på strukturen och bygga en plattform för påverkan underifrån.”

Ingen gräsrotsrörelse utan gräsrotsfinansiering. Via crowdfunding-plattformen Fundedbyme pågår just nu en finansieringskampanj där målet är att ta in minst 5 miljoner kronor och maximalt 11 miljoner kronor. Med en knapp månad kvar har kampanjen dragit in över 7 miljoner kronor.

”Vi har fått investerare från hela världen även om de flesta är svenskar. Ägarna är en intressant mix, de bryr sig om frågan men det är inte de mest förväntade. Vi vill skapa förändring inom näringslivet, inte mot näringslivet.”

Under hösten har Ingmar Rentzhog och hans team föreläst för cirka 3 000 personer med bra respons och byggt en sajt som släpps i samband med lanseringen under våren. Där ska man registrera sig och med hjälp av ett egenutvecklat verktyg reagera på uttalanden som politiker, företagsledare, organisationer eller andra gör på sociala medier.

”Vi vill värva minst 100 miljoner användare i syfte att bli en samlad röst i klimatfrågan genom att låta våra medlemmar ge omdömen för att sätta press på våra ledare, politiker och företag att snabba på omställningen. Det handlar helt om att ersätta tummen upp med klimathjärtan och tummen ned med co2-bomber. Ingen vill vara sämst i klassen”, menar Ingmar Rentzhog.

Han exemplifierar med Preems initiativ att satsa på 50 procent förnyelsebar råvara i sitt dieselbränsle.

”Vi vill få Preems konkurrenter att ta upp kampen och utmana Preem att gå längre. Vi vill skapa en tävling i att bli mest hållbar.”

Men det pengarna främst ska användas till är nästa steg i processen, att bygga ett rankningssystem liknande det som Tripadvisor har men för klimatet.

”Vi har som mål att bli en av de större spelarna på nätet. Men för att lyckas med det behöver vi tjäna pengar. En stor medlemsbas av medvetna användare gör det möjligt för lönsamma kommersiella samarbeten, till exempel annonsering.”


Med vårt NYHETSBREV missar du inget viktigt!

Kalendarium

MEST LÄST PÅ VA.SE

Senaste dygnet I veckan
  1. Nu väntar nya rekordböter från EU för Googles Android-system
  2. Byggjätten faller på börsen – långa vintern gav lägre vinst
  3. ’Genvägen’ till att bli mångmiljonär – franchisetagare för 7-Eleven, Pressbyrån och Burger King
  4. Svensk teknik ska rädda Afrikas noshörningar
  5. Rolls-Royce har tagit fram teknik för flygande taxibilar – letar partner
  1. Sverige fick just 2 nya miljardärer – efter att aktien rusat 300% på börsen
  2. GW:s vin sopar banan med de andra kändisvinerna – sålde för över 1,6 miljoner på fyra veckor
  3. Storvinnaren på Avanzas ras: ”Kan rasa ytterligare 70 procent”
  4. ”Vi står inför en revolution – gigekonomin är här för att stanna”
  5. ’Genvägen’ till att bli mångmiljonär – franchisetagare för 7-Eleven, Pressbyrån och Burger King

För dig som prenumerant