Fotograf: Janerik Henriksson/TT/

Efter försäljningsfiaskot: H&M startar nytt varumärke

Klädjätten vill locka millennials.

H&M smider planer i det tysta och det rör sig om ett nytt varumärke som ska heta /Nyden, skriver Dagens Industri.

I en intervju med The Cut berättar chefen Oscar Olsson om framtidsspaningarna som lett till det nya varumärkets uppkomst.

Det ska inte röra sig om någon ny butikskedja denna gång. Kläderna kommer istället säljas via e-handel och pop up-events. Tanken är att e-handln och andra varumärken, på sikt, ska kompensera för H&Ms försäljningsras.

I artikeln framgår även att han, på uppdrag från klädjätten, förutspått hur konsumtionsmönstret kommer se ut om 10 år och tagit fasta på Alexander Bards begrepp nätokrati – en konsument som lägger värde i trovärdighet, äkthet och personlighet.

H&M är fortfarande hemlighetsfulla kring planerna:

"/Nyden är en mindre start-up som vi ser fram emot att berätta mer om inom kort", säger H&M enligt Dagens Industri.


Med vårt NYHETSBREV missar du inget viktigt!

Kalendarium

För dig som prenumerant