Fotograf: Janerik Henriksson/TT/

Efter försäljningsfiaskot: H&M startar nytt varumärke

Klädjätten vill locka millennials.

H&M smider planer i det tysta och det rör sig om ett nytt varumärke som ska heta /Nyden, skriver Dagens Industri.

I en intervju med The Cut berättar chefen Oscar Olsson om framtidsspaningarna som lett till det nya varumärkets uppkomst.

Det ska inte röra sig om någon ny butikskedja denna gång. Kläderna kommer istället säljas via e-handel och pop up-events. Tanken är att e-handln och andra varumärken, på sikt, ska kompensera för H&Ms försäljningsras.

I artikeln framgår även att han, på uppdrag från klädjätten, förutspått hur konsumtionsmönstret kommer se ut om 10 år och tagit fasta på Alexander Bards begrepp nätokrati – en konsument som lägger värde i trovärdighet, äkthet och personlighet.

H&M är fortfarande hemlighetsfulla kring planerna:

"/Nyden är en mindre start-up som vi ser fram emot att berätta mer om inom kort", säger H&M enligt Dagens Industri.


Nyhetsbrevet för det nya näringslivet:

För dig som prenumerant

BLOGG

Följ chefredaktören på klimatresan

Under 2019 utmanar Veckans Affärer sina läsare att minska sina affärsresor med flyg med hälften. Chefredaktör Åsa Uhlin håller koll på hur det går med det och sitt eget mål att flyga mindre på bloggen VA:s klimatresa.