Karl Stenberg och Gustaf Varre på svenska Ester Beds hoppas göra en Casper, d v s göra som en av världens just nu mest framgångsrika startups och revolutionera en sömnig sängbransch.

De ska göra succé i sängkammaren

En av världens just nu mest framgångsrika startups har revolutionerat den sömniga amerikanska sängbranschen. Nu ska svenska Ester Beds göra om tricket på hemmaplan.

Amerikanska Casper har bara lite drygt tre år på nacken, men är för tillfället en av världens mest framgångsrika och hajpade startups.

Bolaget växer rekordsnabbt och dubblerade under förra året sin omsättning till drygt 1,5 miljarder kronor.

Det tog dem bara åtta veckor att slå säljmålet de hade satt upp för sina arton första månader.

Bakom bolaget står fem unga entreprenörer som har chockat en sömnig säng- och madrassindustri genom att sälja sängar och madrasser enbart på nätet.

Från början sålde Casper bara en enda modell i olika storlekar, men kunden kan utan fraktkostnad skicka tillbaka sängen inom 100 dagar om de inte är nöjda. Att sängen dessutom levereras i platta paket som kan bäras under armen har gjort sitt till för att sätta snurr på försäljningen.

I USA är den årliga säng- och madrassbranschen värd över 7 miljarder dollar och domineras av ett fåtal gamla och stora spelare med höga marginaler och med en affärsmodell som bygger på - den uppenbart felaktiga - föreställningen att en kund aldrig köper en säng utan att först ha sett den och provlegat.

Men den explosionsartade framgången för Casper har förändrat affärslogiken för en hel bransch.

Och det var förstås bara en tidsfråga innan liknande konkurrenter skulle dyka upp även i andra länder. Först ut i Sverige är bolaget Ester Beds.

Deras affärsidé är snarlik Casper. Ester Beds säljer bara en modell av säng, vilken förstås går att få i olika storlekar.

Sängarna innehåller allt vad gäller en traditionell säng och levereras i platta paket som en person kan bära hem under armen.

Och precis som hos Casper lämnar Ester öppet köp i 100 dagar med fri returrätt.

”De sängar som kunder eventuellt skickar tillbaka till oss går dessutom vidare till välgörande ändamål”, säger Karl Stenberg som tillsammans med Gustaf Varre utvecklat Ester Beds.

Och även om Ester Beds är en startup har de båda grundarna gedigen erfarenhet av vad de nu ger sig i kast med.

Karl Stenberg driver sedan några år tillbaka ett sängföretag som tillverkar kvalitetssängar för hand medan medgrundaren Gustaf Varre tidigare har arbetat med e-handel och marknadsföring online.

En viktig nyckel till framgång för amerikanska Casper är bolagets unika affärsmodell med fri returrätt under de första 100 dagarna, anser de.

”Att avgöra om en säng passar genom att provligga den i butik kan vara  svårt. Det är först när du sovit i den ett tag som det verkligen går att avgöra.”

Men varken Karl Stenberg eller Gustaf Varre är rädda för att den fria returrätten ska sätta käppar i hjulen för Ester Beds, bolaget har i sina kalkyler räknat med en viss returgrad.

”Vårt sätt att sälja är förstås också ett test på att vi verkligen klarar av att bygga bra sängar och vi har också utvecklat ett unikt system där kunden själv kan anpassa fastheten i sängen.”

Genom att flytta runt ribbor av glasfiber i sängbottnen går det att finjustera hårdheten på madrassen. Att en komplett dubbelsäng från Ester Beds ändå kostar nära 15 000 kronor tror grundarna inte kommer att avskräcka köpare.

”Vår största utmaning är att förändra människors köpbeteende. Vi vill göra det lika enkelt och tryggt att köpa en säng online som det är att köpa en tröja. Men konsumenter idag lägger allt mer pengar på sin säng och vi kostar inte mer än en dyrare säng från Ikea.”


Med vårt NYHETSBREV missar du inget viktigt!

Kalendarium

För dig som prenumerant