Experternas dom över H&M: De här 6 sakerna krävs för att vända krisen

Här är ödesfrågorna som H&M måste ta tag i, enligt bedömare.

Den svenska klädklenodens försäljning i det fjärde kvartalet var rekorddålig. Faktum är att det var första gången på minst två decennier som försäljningen minskade under ett enskilt kvartal. Det fick investerare och pensionssparare bittert erfara när H&M:s aktie kollapsade på börsen i fredags.

LÄS MER: H&M tokrasade på börsen efter försäljningsfiasko - och tvingas nu stänga allt fler butiker

Nu krävs att bolaget tar i med hårdhandskarna för att behålla sin stjärnstatus på klädhimmelen. Här är de åtgärder som bedömare lyfter fram som nödvändiga för att H&M ska ta sig ur krisen:

1. Höja kundupplevelsen i butik
Merparten av H&M:s intäkter kommer fortfarande från de fysiska butikerna. Experter pekar nu på att kundupplevelsen måste höjas i butiksnätet. Handelsbankens analytiker Magnus Råman menar exempelvis att bolaget måste öka investeringarna H&M-butikerna i syfte att göra dessa mer attraktiva.

2. Förbättra sortimentet
Bolaget erkänner själva att de behöver se över klädsortimentet. I samband med försäljningsrapporten förra veckan skrev klädjätten att ”...det varit obalans i delar av H&M-varumärkets sortimentsammansättning”.

3. Rekrytera ny ledning
Det kan vara nyttigt med en ny ledning som kan se bolaget med andra ögon. Det menar bland annat Henrik Didner, vars fondbolag Didner & Gerge är en av storägarna i H&M, som ifrågasätter om Karl-Johan Persson ska leda bolaget. Kritiker har länge pekat på att han bör ersättas med en ny kraft.

4. Stänga butiker
H&M flaggade förra veckan för att det kommer bli fler butiksstängningar framöver – men även färre öppningar. Många hävdar dock att bolaget varit senfärdiga i att agera. Analysfirman Carnegie skrev nyligen att ”…ett beslut att stoppa, eller till och med reversera, den aggressiva butiksexpansionen borde ha kommit för länge sedan".

5. Snabba på omställningen till e-handel
Vissa menar att H&M:s onlinesatsning inte håller måttet. I den stora omvälvning som sker på marknaden – där kunderna överger fysiska butiker till förmån för näthandeln, råder det inget tvivel om att H&M måste hårdsatsa på sin e-handel för att inte tappa mark mot konkurrenter som exempelvis Zalando.

6. Sänka aktieutdelningen
De investeringar som H&M måste göra för att vända utvecklingen är rätt väg att gå – men kan bli kostsamma – och därmed finns en risk att klädjätten måste sänka aktieutdelningen, menar Handelsbankens aktieanalytiker Magnus Råman. Enligt hans prognoser så räcker inte vinsten på långa vägar till för att betala aktieutdelningen för 2017.


Nyhetsbrevet för det nya näringslivet:

Kalendarium

MEST LÄST PÅ VA.SE

Senaste dygnet I veckan
  1. Proffsens varning: Sälj de här 7 aktierna innan det är för sent
  2. Jättelik SAS-strejk rycker närmare – kunder erbjuds omboka sina biljetter
  3. Rekordkvartal får specialisten att rusa på börsen – allt om dagens rapporter
  4. Trump ställde Twitters vd till svars i Vita huset: Varför krymper min följarskara?
  5. Är fri frakt på väg bort inom e-handeln? Zalandos helomvändning kan vara början till slutet
  1. Proffsens varning: Sälj de här 7 aktierna innan det är för sent
  2. Tesla-storägaren har i tysthet dumpat nästan alla sina aktier
  3. Jättelik SAS-strejk rycker närmare – kunder erbjuds omboka sina biljetter
  4. Svenskt lyxluftskepp till Nordpolen – de blåser liv i gammal teknik som skonar klimatet
  5. Är fri frakt på väg bort inom e-handeln? Zalandos helomvändning kan vara början till slutet

För dig som prenumerant

BLOGG

Följ chefredaktören på klimatresan

Under 2019 utmanar Veckans Affärer sina läsare att minska sina affärsresor med flyg med hälften. Chefredaktör Åsa Uhlin håller koll på hur det går med det och sitt eget mål att flyga mindre på bloggen VA:s klimatresa.