Fotograf: Pexels/Andreas Elgstrand

Krönika: Därför flyr vi millennials från storbolagen

Trygga jobb och prinsesstårta räcker inte för att behålla digitala talanger, skriver Oliver Pechter.

Här sitter jag i ett hörn av en lagom indie industrilokal och äter glutenfri grönsaksglass, medan folk går runt med namnskyltar på vilka det står saker i stil med ”prata med mig om urban innovation”, dricker Johan & Nyström-kaffe och äter räddad mat från någon matsvinns-startup.

På scen (som finns bakom ett gäng plastflärpar med skylten ”WC” ovanför) pratar nordiska LinkedIn-chefen Lisa Gunnarson om hur vi alla måste bli superflexibla och omfamna det livslånga lärandet – kolla bara på millennials och Generation Z!

Var är jag? På ett TEDx-event såklart. Ni vet, en sån där lokal version av kunskapskulten från Silicon Valley… fast i Sickla. Och utan Bill Gates. 

”Frågan kvarstår fortfarande: varför lämnar vi?”


Den kanske hetaste kompetensen på LinkedIn just nu är digital marknadsföring, säger Lisa – och nästan 40 procent av de som sitter på den kompetensen har bytt jobb det senaste året. Nu ska jag bli en av dem; en digital millennial som låter det livslånga lärandet gå före trygghet och bekväma rutiner.

Istället för att kränga content här på VA.se ska jag bli fintech-hipster och jobba med growth hacking på en innovativ och snabbväxande startup.

Ja, vi millennials och efterföljande generationer är flexibla och kommer ändå aldrig jobba kvar på samma ställe i 20 år – men frågan kvarstår fortfarande: varför lämnar vi?

Gamla administrationstunga bolag göder det svenska startup-undret genom att systematiskt kväsa allt vad innovation heter (”vi tar upp det på ledningsmötet”) och inte belöna individuella prestationer – gammal hederlig, konflikträdd svensk konsensus råder, bra jobbat allihopa. Alla får en lönehöjning på 3 procent, och lite prinsesstårta då och då.

Det är fantastiskt att Sverige har en så pass hög nivå av grundläggande social trygghet, men resultatet är generationer av människor som aldrig har behövt kämpa särskilt mycket för något – och när vi blir bekväma dämpas kreativiteten, drivet att hela tiden tänka nytt. Det är just nu de bekväma generationerna som är Sveriges mellanchefer, arbetsledare och beslutsfattare.

”Vi är flexibla för att vi inte har något val – och det är en fantastisk grogrund för innovation.”


Missförstå mig rätt: på individnivå finns det massor av öppna, nytänkande fantastiska chefer i alla åldrar – men det förändrar inte det faktum att de gamla bolagsstrukturerna uppmanar likformighet, och den som smidigt anpassar sig till likformigheten klättrar uppåt i hierarkin. Samtidigt hoppar alla superflexibla millennials runt och sick-sackar sig uppåt.

Millennials är den första generationen på länge med mindre trygghet än våra föräldrar. Arbets- och bostadsmarknaderna är veritabla minfält. Samtidigt som trösklarna är högre än någonsin tjänar vi mindre än vad våra föräldrar gjorde i samma ålder.

Vi är alltså flexibla för att vi inte har något val – och det är en fantastisk grogrund för innovation. Klarna-Sebastian hade försörjningsstöd när han grundade betalsuccén, Daniel Wellington-Tysander växte upp i förorten.

Det är verkningslöst att som arbetsgivare erbjuda en fast lön och sedan låta tiden gå – vi känner ändå inte trygghet. Satsa på dem som kommer in på kontoret varje morgon med inställningen att förnya – skapa utrymme för att ta risker, det kommer alltid att löna sig i längden. Prata om incitament istället för lojalitet.

Ta hand om era innovatörer och digitala talanger – låt dem växa. Annars försvinner de med sin eftertraktade kompetens någon annanstans. Kvar blir de bekväma byråkraterna – och de kommer inte ha mycket att sätta emot när nästa generations Klarna och Daniel Wellington tar över. 

OLIVER PECHTER

Oliver Pechter är avgående redaktör på VA.se, och blivande Growth Analyst på Capcito.


Med vårt NYHETSBREV missar du inget viktigt!

Kalendarium

MEST LÄST PÅ VA.SE

Senaste dygnet I veckan
  1. FN-rapport: Marknadskrafterna dödar planeten – dags för nytt ekonomiskt system
  2. Klimatexperten: ”Vi måste börja förbereda oss på att vår civilisation kommer att gå under”
  3. Millennials flockas till cannabisaktier – nu kommer hajpen till Norden
  4. Här är Nordens 10 hetaste aktier just nu
  5. Googles superfuturist Ray Kurzweil: Minimera riskerna i ditt liv de närmaste 10 åren så har du en god chans till ett evigt liv
  1. FN-rapport: Marknadskrafterna dödar planeten – dags för nytt ekonomiskt system
  2. Klimatexperten: ”Vi måste börja förbereda oss på att vår civilisation kommer att gå under”
  3. Proffsens svarta lista: 5 aktier du borde sälja innan alla andra gör det
  4. Topp 10: Aktierna med starkast köpsignaler just nu
  5. Coca-Colas nya recept för att få fart på försäljningen – cannabis

För dig som prenumerant