Startup-experten: Det här är de största missarna svenskarna gör

Här är misstagen som svenska entreprenörer gör om och om igen, skriver Lukas Gräf från SUP46.

Som medlemskapsansvarig på SUP46 är det mitt jobb att ta beslut kring vilka som har potential att lyckas. 

Lågt räknat har jag alltså sett mer än tusen pitcher – och kan se de återkommande misstagen som svenska entreprenörer gör.

De saknar mod och sense of urgency
Många entreprenörer är alldeles för försiktiga när det gäller genomförande och vill gärna vara helt säkra på att allting blir rätt innan de lanserar. 

Självklart ska ni inte släppa en produkt ni inte känner att ni kan stå rakryggade bakom, men sitt inte på egen kammare och fila till perfektion. 

Som startupteam måste ni ha en ”sense of urgency”. Släpp hellre en MVP (minimum viable product) som ni sedan, efter att ha testat den på målgruppen, kan utveckla och förbättra. Det kan mycket väl generera användbar feedback som låter er utvecklas i en snabbare takt. Timing är allt – sitter ni fortfarande hemma och fokuserar på detaljer riskerar ni att missa tåget.

De minglar istället för att nätverka selektivt
Även om produkterna skiljer sig enormt från startup till startup så är fallgroparna för ett bolag som vill skala relativt lika. För att undvika att göra de vanligaste misstagen: se till att prata med folk som genomgått samma resa som du nu står inför. Någon som både tagit in en såddinvestering eller A-runda, eller gått in på de marknader ni fokuserar på. 

Svenska startupscenen har på senare år blivit väldigt duktiga på att dela med sig av sina lärdomar och hjälpa nästa generation startups på vägen - utnyttja det! 

Våga också vara öppen med de problem ni stöter på, chansen är stor att du får hjälp och på så sätt sparar både tid och energi som kan läggas på annat. Var däremot försiktig med din tid och gå inte på events bara för att synas. Välj vart ni ska medverka och planera i förväg för hur ni ska få ut det mesta av eventet.

De likställer extern finansiering med enbart pengar
Många startups är oroliga för att ta in externt kapital för tidigt, oftast för att de inte vill ge iväg ägarandelar. Det är förstås bra att tänka en extra vända när det gäller detta, framför allt i början av sin resa. 

Vad många grundare jag stöter på dock glömmer är det faktum att kapital inte bara betyder pengar. 

Det allra viktigaste med att ta in externa investerare är kunskapen som man får på köpet med investeraren. Kunskapen kring att skala ett bolag, marknaden och såklart att man kan öka utvecklingstakten avsevärt. 

Även om det går att lyckas bootstrappat (utan extern finansiering) så finns det också många fördelar med externt kapital, förutsatt att man väljer investerare med omsorg. Överlag är det extremt viktigt att redan från start ha en klar bild över vilka mentorer och rådgivare man bör knyta till sig från branschen man verkar i.

Så vad är då lösningen på detta?

Kort sagt att vara lite mer osvensk. Våga vara aggressiv i byggandet av ditt bolag och var stolt över din produkt och er ambition. 

Se till att använda den oerhört värdefulla kunskapsbank som nu finns i Sveriges startupscen tack vare tidigare entreprenörer som lyckats eller lärt sig. 

Omge er med folk som är i samma sits som er för att hålla energin och peppen uppe. När ni är redo – var inte rädd för att ta in externt kapital, det kan vara extremt värdefullt för att i slutändan vara en av de få som lyckas.

Och vill ni veta mer om hur SUP46 kan hjälpa er på resan så når ni mig på lukas@sup46.com.

SUP46

SUP46 är ett community för snabbväxande techstartups. De hjälper sina medlemmar att accelerera sin tillväxt genom ett nätverk av investerare, partners och rådgivare. Mer än 150 startups har tagit sig hela vägen genom screeningprocessen och accepterats in i communityt.


Med vårt NYHETSBREV missar du inget viktigt!

Kalendarium

För dig som prenumerant