Fotograf: VA

Lyxsviter, bubbel och möten med Trump – här är Håkan Guldkulas flärdfulla liv

”Jag har aldrig sagt nej till ett möte. Du vet aldrig vad det kan innebära att träffa nya människor”, säger svenske Wall Street-veteranen Håkan Guldkula.

På filmiska lyxhotellet Plaza i New York stannar de som har råd ett par nätter. Här erbjuds storslagen utsikt över trädtopparna i Central Park som vid den här årstiden skiftar i rött och gult. Håkan Guldkula ser ut att stortrivas mitt i myllret av turister och resväskor i foajén.

Det är ett ovanligt ställe att bo på, men så är det inte mycket som är vanligt med personen i fråga. Svensken som kom med två tomma händer till Wall Street under 1980-talets glansdagar där han minglade sig fram till finrummen.

Blott 26 år gammal stod det redan börsmäklare på visitkortet.

”Jag är en vanlig kille från Dalarna som hamnade mitt på den då hetaste investmentbanken Drexel Burnham Lambert. Vi tjänade dubbelt så mycket pengar som de på Goldman Sachs.”

Han tillhör en exklusiv skara svenskar som ropade hem affärer på det anrika börsgolvet åren innan datorerna gjorde sitt intåg i branschen.

”När börsen öppnade halv tio på morgonen var det ett otroligt sorl. Då skulle man skrika ut alla nyheter och ordrar”, säger Guldkula.

Den lukrativa yrkesbanan var allt annat än utstakad för Ludvikasonen. Hans föräldrar jobbade på sjukhus och försäkringsbolag. Det var tack vare ett stipendium från finansmannen Anders Wall som Guldkula först kom till Svenska handelskammaren i New York. Där lärde han känna finansfolk som lockade över honom till Wall Street.

Lyckan på investmentbanken Drexel Burnham Lambert blev dock kortvarig. År 1990 tvingades de till konkurs på grund av en insiderskandal och Guldkula blev av med nästan alla sina pengar.

”Jag var bara 30 år när det hände så det var bara att ta nya tag.”

Han var dock inte rådlös med sitt oerhörda nätverk från Wall Street-tiden. Via jobbet lärde han känna miljardären och investeraren Carl Icahn, skräpobligationskungen Michael Milken och Leon Black, som grundat en av USA:s största private equity-fonder, för att nämna några. Även Hollywood-skådisar eftersom banken finansierade filmer.

Kontakterna har hjälpt Guldkula genom hela karriären och många har han fortfarande kontakt med. Nyfikenheten på folk har han fått med sig hemifrån.

”Det är en fördel med att växa upp i en stad som Ludvika. Där lär man sig umgås med alla typer av människor.”

Anders Wall som gav den unge Guldkula stipendiet har en särskild plats som den viktigaste mentorn. Han har lärt Guldkula att tänka stort – och säga ja.

”Man ska aldrig tacka nej till ett möte. Oftast träffar du samma person minst två gånger i livet. Därför ska du alltid se till att lämna ett snyggt avtryck. Du ska vara ärlig och rak.”

Det dröjde inte länge innan Guldkula var på fötter igen. Tillsammans med en tidigare kollega grundade han internetbanken E-First som de sålde för mångmiljardbelopp. En tidig investering i bioteknikbolaget United Therapeutics räknar han som sin främsta home run – en investering som ökat i värde med 20 gånger eller mer.

Exakt hur mycket han är god för i dag vill han inte avslöja, men enbart de tre lägenheterna han äger på hotell Plaza skvallrar om en hel del. Guldkula slog till när de byggde om hotellsviter efter att länge ha suktat efter att bo där.

Här bor han granne med modeikonen Tommy Hilfiger, de brukar heja på varandra. Även Donald Trump bor runt hörnet när han är i staden.

Trumps och Guldkulas vägar har korsats flera gånger under åren. De var båda inbjudna till en Wall Street-banks tillställning och även en mindre middag med fastighetsfolk på 1990-talet. Då var han mest känd som fastighetsmagnaten som bland annat ägde hotell Plaza.

”Han var inte blygsam och ville vara mittpunkten. Det är han ju nu också”, säger Guldkula.

”Vi höll på att titta på lite olika affärer. Jag hade ju jobbat med många olika bolag. Vi pratade rent allmänt om fastighetsmarknaden och börsen. Men jag har aldrig gjort några affärer med honom.”

Guldkula avstår från att recensera Trump som president. Dock avslöjar han sin viktigaste princip när det gäller business.

”Jag gör bara affärer med människor jag gillar. Även om det kan vara jättelukrativa affärer samarbetar jag bara med de jag kan skratta med och litar på.”

En som passar in på den beskrivningen är Isabella Löwengrip. Bloggdrottningen har nyligen gått in med pengar i hans senaste projekt – champagnemärket Guldkula. De sprang på varandra i Almedalen för några år sedan och Guldkula fattade genast tycke.

Löwengrip, med sin enorma följarskare i sociala medier, blir ett av champagnemärkets ansikten utåt i rollen som ambassadör.

”Det är en väldigt duktig och driven tjej. Hon kommer att gå långt och förstår hur vi bygger vårt varumärke”, säger han.

Guldkula vänder blicken mot hotellets bar. Där ska hans egna flaskor snart få en egen rad. Redan innan USA-lanseringen är märket omtalat efter guldmedaljen för bästa champagnen på vin- och spritmässan WSWA i Florida tidigare i år.

”Det var stort! Nu börjar vi lansera i USA om några veckor. Vi har haft Sverige som testmarknad, men kör nu vidare i övriga Skandinavien och England, Tyskland, Frankrike, Italien och sedan vidare till Asien.”

Till sin hjälp har han vännen Richard Juhlin (bilden nedan) som är en av världens främsta champagnekännare. Han ansvarar för blandningen från fyra utvalda champagnehus.

När vi skiljs åt ska Guldkula packa väskan för ett flyg till London dagen därpå. En affärsresa väntar för att titta på ett ”spännande bolag”. Det blir många dagar på resande fot, tio länder bara de senaste tre veckorna, berättar han.

Innan dess hinner han med ett besök på skandinaviska krogen Aquavit som ligger några kvarter bort. Grundaren Håkan Swahn är bekant sedan länge. Det är ingen högoddsare att Guldkula unnar sig ett glas bubbel i goda vänners lag.

”Man blir aldrig bakis av champagne. Det är nästan som en hälsodryck.”


NYHETSBREV


Kalendarium

SENASTE VA