Fotograf: Uniti/FundedByME

Nu säljs den hajpade svenska elbilen – i teknikkedjans butiker

"Våra bilar hör inte hemma hos traditionella bilförsäljare"

När elbilen Uniti, som lanserades tidigare i år, drev sin kampanj på crowdfunding-sajten FundedByMe efterfrågades 5 miljoner kronor för att bygga en prototyp, redo för produktion.

Efter två dagar hade de redan överträffat målet. Investeringsrundan landade till slut på strax över 12 miljoner kronor.

Uniti, som nu ska börja sälja sina elbilar har valt en minst sagt udda partner i försöket att knipa anddelar på elbilsmarknaden – nämligen hemelektronikkedjan Mediamarkt, skriver Aftonbladet.

"Våra bilar hör inte hemma hos traditionella bilåterförsäljare, utan snarare bland de senaste hemelektroniken", säger Unitis vd Lewis Horne i ett pressmeddelande.

Från och med den 8 december kan man alltså förbeställa bilen via Mediamakts hemsida eller butiker. Prislappen kommer ligga på 145 000 kronor.

"Vi kommer inte formellt vara säljare utan ger en möjlighet att förhandsboka bilarna hos oss. Formellt är vi en marknadskanal med showroom. Det känns som att vi har rätt målgrupp för den här typen av bil", säger Jenny Pedersén, pr- och kommunikationschef på Mediamarkt till Aftonbladet.

Uniti kommer att finnas i både två-, fyra- och femsätesmodeller. Hittills ska ungefär 1000 förbokningar ha gjorts, enligt Elektroniktidningen. Den som vill lägga beslag på ett exemplar får dock vänta till 2019 när den beräknade leveransen är.


NYHETSBREV


Kalendarium

SENASTE VA