ANNONS

En miljon svenskar kommer utöva yoga 2018 – nu siktar Yogayama på att bli störst i Europa

Med delägarkraft, franchise och ett starkt community ska svenska Yogayama bli störst i Europa. 

Totalt förväntas en miljon svenskar att utöva yoga under 2018. Det är fler utövare än till exempel fotboll. Yogayama tar nu greppet om en fragmenterad marknad som växer med cirka 20 procent per år – och tar med sitt beprövade och prisbelönta franchisekoncept sikte på att tillgängliggöra yogan för många fler.

Yogayama

Värdering pre-money: 40 mkr
Aktieslag: Likvidationspreferensaktier (Likvidations­preferensaktier ger skydd mot nedsida 
och fungerar precis som en vanlig stamaktie på uppsidan.)
Emissionsvolym: 10-23 mkr
Miniminivå: 10,1 mkr
Minsta investering: 500 kr
Investera från 1000 kr och få en fri yogaklass

Med 13 års erfarenhet har Yogayama lyckats kommersialisera yogan med bibehållen trovärdighet och kvalitet, vilket har gett företaget en unik och ledande position på marknaden. Yogayama har förberett sig för att skala upp och bygget av en kedja av yogastudios med ett professionellt och genuint erbjudande har redan inletts. Franchise möjliggör snabb expansion med liten risk och kedjan skulle bli den första i sitt slag i Europa. 

Tydligt hål på marknaden

Idag finns det ett tydligt hål på marknaden mellan de stora gymkedjorna, där yoga och annan träning får dela på lokalerna, och små studios där fokus är på yoga men som ofta drivs av ensamföretagare utan ambition att skala upp och där man har svårt att nå lönsamhet.

"Vi har valt Franchisemodellen för vår fysiska expansion då den känns både modern och självklar för oss", säger Estelle Nordenfalk, vd för Yogayama.

"Att vara med och bidra till tillväxten av nya entreprenörer är mycket inspirerande och rimmar väl med det community som växer sig starkt kring vårt varumärke. Själva motorn i Franchise – att vi bygger tillsammans och alla vinner på att det går bra för de andra i kedjan – erbjuder också en snabb expansion med bibehållen kvalitet. Vi tror att en Yogayamastudio i en stad har en stor konkurrensfördel när det kommer till innehåll men också för att nå lönsamhet."

Under 2016 tog bolaget, tillsammans med franchisekonsulten Karin Kisker, fram ett franchisekoncept. I mars i år vann Yogayama SEB:s och föreningen Svensk Franchise pris ”Framtidens Franchiseföretag” med motiveringen: 

”En nytänkade kedja med goda expansionsmöjligheter både i Sverige och utomlands.”

Karin Kisker är idag Yogayamas arbetande styrelseordförande och har tidigare varit vd för intresseorganisationen Svensk Franchise i tio år, och även suttit i European Franchise Federation.

Utbildning är 2000-talets statussymbol

Yogayama är idag en ledande aktör inom utbildningar för yogalärare men också kring fördjupningskurser och vidareutveckling inom yoga och personlig utveckling. Yogayamas lärarutbildningar och fördjupningskurser är ett annat område som skalas upp. I samband med den fysiska expansionen skall även en digital plattform utvecklas för att möta det kraftfullt ökade behovet att fördjupande kunskap. 

Utbildning är 2000-talets statussymbol vilket har lett till ett förändrat konsumentbeteende kring lärandet och kunskap – det så kallade lifelong learning.  

Yogayama har idag 600 timmar utbildningsmaterial och digitaliseringen av detta har påbörjats för att kunna nå ut på en internationell marknad. 

Med nytillsatt styrelse med specialkompetens inom branding och franchise står Yogayama väl rustade inför kommande storexpansion. 

”Vi vill att fler skall få tillgång till yoga och få möjlighet att utbilda sig och fördjupa sig i ämnet, att fler skall få möjlighet att bli entreprenörer och kunna bli delägare i Yogayama. Den sammanlagda kraften tror vi är oslagbart konkurrenskraftig” avslutar Estelle Nordenfalk.

Yogayama på Pepins


NYHETSBREV


Kalendarium

SENASTE VA