Svenske experten: Det här är det farligaste misstaget du kan göra

En natt svimmade marknadschefen Christopher Toll på en toalett och upptäckte ett hjärtfel. Det farligaste misstaget du kan göra är att skippa återhämtningen, skriver han.

Du vet förmodligen hur många arbetstimmar du gör under en vecka, men har du någon aning om hur många återhämtningstimmar? Kanske ser vi på vila som antingen mesigt, eller lyx vi inte kan unna oss. Egentligen är det fundamenta i en presterares liv. 

För idrottsproffsen Mats Wilander och Jerry Ahrlin är återhämtning en lika given del som träningen, har de berättat för mig. Skidåkaren Jerry Ahrlin vann långloppscupen 2007. Han sov middag två gånger per dag. Inom sportvärlden är alltså återhämtning en självklarhet, men inte alls i arbetslivet. 

Den nyktra arbetsnarkomanen Trine Grönlund brukar säga att det är ungefär lika konstigt som att titta på en fotbollsmatch och plötsligt få höra i högtalarna: ”Ok, vi tar och struntar i halvtid och kör på istället, så går det fortare för oss alla”.

Allt som belastas måste avlastas
Nu tänker vi gärna att arbete är prestation, och att fritid är återhämtning. Riktigt så fungerar det inte. Det är helt och hållet känslan av stress och press som avgör. Dagishämtning, bilköer, matlagning till familjen eller fyra personer på middag kan rendera samma påslag i ditt system som jobbet. 

Och vill det sig illa upptäcker vi plötsligt att påslagen i vardagen radas upp efter varandra som förgiftade smultron på ett strå. Att leva alltför ofta i påslag har nämligen bevisats vara skadligt. De hormoner som utsöndras kan leda till bland annat minnes- och koncentrationssvårigheter och hjärt- och kärlsjukdomar.

Det finns inget återhämtningskonto
Och beklagar, men nej, det inte går att spara vilan till helg och semester. Lika lite som det går att spara ätande eller toalettbesök. Återhämtning behövs varje dygn. Vill du ha ett rättesnöre så anger arbetstidslagen att man ska ha minst 11 timmars vila mellan varje arbetspass. Det betyder kravlös avslappning med låg puls (utan att snegla på mejlen) mellan exempelvis 19:30 och 06.30. 

Omöjligt?  Här kommer fyra sätt att lämna amatörligan och vila som ett proffs.

CHRISTOPHER TOLL

4 sätt att vila som ett proffs:

  1. Pausa kort var 90:e minut
    Forskning har visat att det ger 30 procent högre fokus, 50 procent mer kreativitet och ökar välmående med 46 procent.

  2. Ta en power nap
    Välkommen till det mest utmanande tipset. Det räcker dock med 10-15 minuter under en arbetsdag, och behövs allra mest mellan 14-17 då vår skärpa är som svagast.

  3. Leta efter återhämtningen på kvällen
    Gör långsamma aktiviteter utan krav och som innebär minimalt med intryck. Till exempel promenader, bokläsning i soffan eller sköna samtal. Observera att idrott med prestationsinslag inte är vila, det är förskjutning av fokus.

  4. Sov sju timmar eller mer
    Sover du mindre än sju timmar, som är behovet hos 97 procent av oss, kommer det att påverka den kognitiva förmågan dagen efter. Du blir helt enkelt osmartare. Ställ därför timern på exakt sju timmar efter du har lagt dig, oavsett vad klockan är. Gör det till din lag. Beteendet hjälper till att reglera så du börjar komma i säng i tid.

NYHETSBREV


Kalendarium

SENASTE VA