Fotograf: Kenza Zouiten/Facebook

Zalando pumpade just in miljoner i svenska influencerns startup

Svenska influencern Kenza Zouitens klädmärke växer så det knakar.

Svenska influencern Kenza Zouitens slog igenom när hon var blott 16 år gammal. Idag är hon även en framgångsrik entreprenör med sitt klädmärke Ivyrevel.

Det är e-handelsbolaget Zalando som vill ha en bit av kakan och investerar 20 miljoner kronor i Ivyrevel. De gör därmed H&M sällskap i Kenzas Zouitens bolag, skriver Di Digital som hänvisar till handlingar från Bolagsverket.



Ivyrevel, som nu säljer kläder i över 80 länder, använder sig av en digital affärsmodell. Bolagets ambition är att förändra modebranschen, bland annat genom att hitta nya sätt att skapa kollektioner.

Nu äger H&M och Zalando knappt 17 procent vardera av Ivyrevel och har med det tagit varsin plats i bolagets styrelse.

Svenja Do Thoi från Zalando kommer att knipa den ena platsen medan H&Ms Björn Magnusson, som är ansvarig för Ivyrevels investeringar i innovationsbolag, har tagit den andra.

"Vi är glada över att bekräfta att Zalando utökar sitt samarbete med det digitala modemärket Ivyrevel, när vi nu bidrar till att ge företaget nytt kapital och kompetens för att fortsätta sin tillväxtresa", skriver Sigrid Dalberg-Krajewski, talesperson för Zalando i Norden till Di Digital.


NYHETSBREV


Kalendarium

SENASTE VA