ANNONS

Lifeassays: 2018 blir året då allt händer

Efter årets nysatsningar i Tyskland, USA och Kina väntar ett mycket händelserikt 2018 för Lifeassays. ”Jag känner mig optimistisk eftersom genombrotten på de här marknaderna kommer att leda till bra försäljning”, säger vd:n Anders Ingvarsson.

Det är ett händelserikt 2017 som Lifeassays snart lägger bakom sig. Företaget som utvecklar diagnosverktyg till veterinärer har jobbat hårt med sitt marknadsfokus, men också kommit ut med några nya produkter som under året gått jättebra.

Lifeassays

- Lifeassays tillhandahåller engångstester och utrustning för patientnära diagnostik veterinär- och human medicin.
- Företaget har funnits på börsen sedan 2002.  
- Idag finns de i Lund och Helsingfors. All produktion och utveckling görs på dessa orter. 
- Under 2018 siktar Lifeassays på stark expansion i Tyskland, USA och Kina.
- För att nå sina mål har företaget beslutat om en företrädesemission som tillför upp till 21 MSEK före emissionskostnader.
Teckning sker till och med den 8 december, läs mer här.

En viktig milstolpe är att Lifeassays nu är på väg att etablera sig i Kina. Marknaden har en enorm potential och växer oerhört snabbt, påpekar Anders Ingvarsson.

”För några år sedan hade de mellan 2 000 till 3 000 veterinärkliniker i landet – idag är de uppe i cirka 12 000. Samtidigt är det en tuff marknad som ligger långt bort och kräver mycket support.”

Eftersom det är svårt att ta sig fram som västerländskt företag har Anders Ingvarsson letat och funnit en lokal partner.

”Det finns kinesiska investerare som ser oss som en intressant möjlighet och vi har slutit avtal med en sådan för att bygga ett gemensamägt dotterbolag tillsammans med oss. Vi lägger inte in några pengar, men ger dem säljrättigheter och möjlighet till framtida produktion. För vår del är största vinsten säljstödet och säljsupporten.”

Förutom Kina siktar bolaget också på att expandera i Tyskland och USA. Redan i somras satsade Lifeassays hårt på den tyska marknaden genom att ha folk på plats som åker runt och presenterar produkterna, till skillnad från tidigare då de jobbade ”hemifrån” mot distributörer.

”Du får inte tryck på samma sätt som om du är där och gör egna besök, samåker med säljare och lyfter upp produkten hela tiden. Alla distributörer har ju hundratals produkter. Nu bygger vi upp försäljning och direktförsäljning i Tyskland parallellt med att vi sätter upp distributörer. ”

Det är en liknande satsning som Lifeassays gör i USA.

”Den här nya satsningen driver vi lokalt genom att vi har några personer som jobbar med att besöka kunder och presentera våra produkter. Samtidigt diskuterar vi med distributörer som är duktiga lokalt. Det hoppas vi ska göra skillnad så att vi kommer igång snabbare,” säger Anders Ingvarsson.

Under året har Lifeassays gjort ett flertal lyckade produktsatsningar. Företaget har ett enkelt och snabbt test för veterinärer som ger svar på om hunden har en inflammation, och nu har de tagit fram ett liknande för katt med en mycket god respons till följd.

”Ett av våra större sjukhus i södra Sverige säger att de använder testet för katter på samma sätt som för hundar, vilket är det bästa betyget. Vårt bolag i Finland som gör det unika engångstestet, har också ett instrument, Magnia Reader, som vi gjort en motsvarande test för häst på. Den har stor potential för exempelvis tävlingshästar och marknadsförs nu i USA och Europa.”

Hur ser du på utsikterna för 2018?
”Vi börjar närma oss en produkt på veterinärdelen av vår nya och unika produkt, den kvantitativa engångstesten, vilket jag tror kommer ske under 2018. Samtidigt måste vi öka vår försäljning och bryta in på en ganska traditionell marknad med de existerande produkterna i flera länder. Generellt tror jag att kännedomen om den här typen av markörer som är så välkända i Norden, Japan, Kina, men mindre kända i Sydeuropa, kommer öka hela tiden. Och då sitter vi bra till. Jag känner mig optimistisk eftersom genombrotten på de här marknaderna kommer att leda till bra försäljning. ”


NYHETSBREV


Kalendarium

SENASTE VA