Vi fick just en rapport på Black Friday – och det är galna siffror

Så här gick Black Friday i Sverige 2017.

Den amerikanska shoppingdagen Black Friday, där handeln tävlar om att sätta så låga priser som möjligt, växer lavinartat runt om i världen och har på många håll ersatt delar eller hela julshoppingen.

I Sverige ökade inköpen inom e-handeln med 14 procent, och omsättningen med 20 procent, enligt nätbetalningsföretaget Dibs.

Här är fler siffror från Black Friday i Sverige 2017:

  • Den genomsnittliga storleken på Black Friday-varukorgen var 834 kronor. Samma siffra kan jämföras med exempelvis dessa länder: 
    Finland: 797 SEK
    Danmark: 1063 SEK
    Tyskland: 994 SEK
    Frankrike: 1191 SEK

  • 32 procent av de totala köpen ägde rum mellan klockan 18:00-00:00. 21% av köpen genomfördes mellan klockan 11:00-14:00. 

  • Det största köpet som genomfördes med en rabattkod låg på 7528 kronor.

  • 61% av de som letade efter rabatter gjorde det via desktop och 39% via mobila enheter.
     
  • Bland de som letade efter rabatter under dagen var 66% kvinnor och 34% män

  • Bland de som letade efter rabatter var 36% i åldersgruppen 25-34

  • De mest populära produktkategorierna i år var "Mode & Accessoarer" (31% av de totala köpen), "Skönhet, Hälsa & Välmående" (20% av de totala köpen) och "Elektronik & Telefoner" (10% av de totala köpen).

  • Detta kan jämföras med år 2016 då "Mode & Accessoarer" också var störst, men stod för 48% av de totala köpen. På andra plats kom "Elektronik & Telefoner" med 13% av köpen och på tredje plats "Inredning & Design" med 11% av köpen.

Siffrorna är baserade på intern data från rabattportalen CupoNation och e-handelssajten Tradera.   


NYHETSBREV


Kalendarium

SENASTE VA