Vi fick just en rapport på Black Friday – och det är galna siffror

Så här gick Black Friday i Sverige 2017.

Den amerikanska shoppingdagen Black Friday, där handeln tävlar om att sätta så låga priser som möjligt, växer lavinartat runt om i världen och har på många håll ersatt delar eller hela julshoppingen.

I Sverige ökade inköpen inom e-handeln med 14 procent, och omsättningen med 20 procent, enligt nätbetalningsföretaget Dibs.

Här är fler siffror från Black Friday i Sverige 2017:

  • Den genomsnittliga storleken på Black Friday-varukorgen var 834 kronor. Samma siffra kan jämföras med exempelvis dessa länder: 
    Finland: 797 SEK
    Danmark: 1063 SEK
    Tyskland: 994 SEK
    Frankrike: 1191 SEK

  • 32 procent av de totala köpen ägde rum mellan klockan 18:00-00:00. 21% av köpen genomfördes mellan klockan 11:00-14:00. 

  • Det största köpet som genomfördes med en rabattkod låg på 7528 kronor.

  • 61% av de som letade efter rabatter gjorde det via desktop och 39% via mobila enheter.
     
  • Bland de som letade efter rabatter under dagen var 66% kvinnor och 34% män

  • Bland de som letade efter rabatter var 36% i åldersgruppen 25-34

  • De mest populära produktkategorierna i år var "Mode & Accessoarer" (31% av de totala köpen), "Skönhet, Hälsa & Välmående" (20% av de totala köpen) och "Elektronik & Telefoner" (10% av de totala köpen).

  • Detta kan jämföras med år 2016 då "Mode & Accessoarer" också var störst, men stod för 48% av de totala köpen. På andra plats kom "Elektronik & Telefoner" med 13% av köpen och på tredje plats "Inredning & Design" med 11% av köpen.

Siffrorna är baserade på intern data från rabattportalen CupoNation och e-handelssajten Tradera.   


Nyhetsbrevet för det nya näringslivet:

Kalendarium

För dig som prenumerant

BLOGG

Följ chefredaktören på klimatresan

Under 2019 utmanar Veckans Affärer sina läsare att minska sina affärsresor med flyg med hälften. Chefredaktör Åsa Uhlin håller koll på hur det går med det och sitt eget mål att flyga mindre på bloggen VA:s klimatresa.