Från Vellinge till Bangkok – han skippade gymnasiet och startade eget som 16-åring

Martin från Vellinge skippade gymnasiet och startade eget istället.

Martin Mellblom växte upp i textilbranschen med sin familj i Vellinge i Skåne på 70-talet. Föräldrarna sålde tyger hemma i Sverige och idén om att starta något eget inom tygindustrin låg inte långt borta.

Faktaruta

Big in Asia är en podcast med intervjuer av Simon Hansen. Han reser runt och intervjuar svenskar som gör karriär i Asien – som entreprenörer eller i högre befattningar på företag.

Istället för att gå på gymnasiet startade Martin eget företag och gjorde måttsydda kostymer som 16-åring. Idag jobbar är han Sälj- och marknadschef på Scandtex som startades av hans bror Mikael Gunnarsson 1996.

Sedan 2007 bor och jobbar Martin med sin bror Mikael i Bangkok, som sköter företagets tillverkning i fabrikerna i Thailand och kontoret i Kambodja. Scandtex fokuserar mycket på sportkläder, i synnerhet golf, med välkända kunder såsom Ping Golf och Columbia.

"I grund och botten är vi en klädfabrik som producerar sportkläder till kunder med ordervärden mellan allt ifrån 5-6 miljoner dollar per år, till småkunder med ordervärden på 30 000 kronor".

Kundernas försäljning går i två cykler: sommarkollektion och vinterkollektion.

"I början var det väldigt mycket uppsökande och väldigt hårt arbete. Men ju mer etablerade vi har blivit med starkare kunder, desto enklare har det blivit.

Scandtex är ett bolag som utmärker sig från den typiska klädfabriken med sidotjänster som förenklar marknadsföringen för kunderna.

"Vi erbjuder en mängd mervärden till våra kunder såsom fotostudio och designförslag".

Martin håller med om att det är enklare än någonsin att kunna etablera ett varumärke på nätet – uppstickaren Lululemon bekräftar den bilden.

"Tidigare behövde man finnas på välrenommerade butikskedjor och golfklubbar. Nu kan ett stekhett varumärke komma från ingenstans och det kan gå väldigt fort".

Den stora omstruktureringen inom klädindustrin är ett välkänt fenomen, och inom industrin har inte e-handeln landat än i hur marknaden kommer att se ut om några år.

"Det stora problemet för klädindustrin är att ingen vet vart e-handeln är på väg. Vissa talar om att andelen köp via e-handel kommer att uppgå till 20 procent av all detaljhandel i Sverige, medan e-handeln inom golfprodukter i USA redan är uppe i 30 procent".

42 procent av Scandtex försäljning går till USA, och allt mer går från butikshyllorna till förmån för e-handeln, men för Martin och hans bror Mikael är detta inget som bröderna bryr sig om.

"Det påverkar inte oss som klädtillverkare, men vi känner till att många av våra kunder är lite nervösa."

I veckans avsnitt av Big in Asia går Martin in på hur det är att driva en klädfabrik, och hur arvet från att ha kommit från en textilfamilj har påverkat honom. Dessutom får vi höra om hur man kan starta sitt eget klädmärke.

Lyssna på hela Martin Mellblom berättelse i senaste avsnittet av Big in Asia.


NYHETSBREV


Kalendarium

SENASTE VA