Fotograf: Leir R Jansson, Henrik Montgomery/TT

Storbanken: H&M har en smärtsam resa framför sig

H&M har en tuff tid framför sig, enligt storbankens analys.

H&M har en "smärtsam resa" mot digitalisering framför sig.

Det tror Handelsbanken som, vilket Nyhetsbyrån Direkt tidigare rapporterat på onsdagen, sänkt sin rekommendation för H&M till minska och motiverar det främst med de utmaningar bolagets står inför på onlineområdet.

Banken menar att man inte längre kan bortse från de stora skillnader som finns mellan H&M:s erbjudande online och konkurrenternas på internet och menar att H&M kommer att tvingas bita i det sura äpplet ("bite the bullet") och fullt ut ställa om till en digital värld. Det är det rätta beslutet långsiktigt, men kommer få konsekvenser för investerare under processens gång.

Handelsbanken konstaterar i analysen att H&M har betydligt färre anställda inom IT än rena online-aktörer såsom Zalando om man räknar bort personal inom it-drift och underhåll. Skulle man titta enbart på IT-utveckling skulle skillnaderna bli än större, enligt banken.

"I takt med att försäljningen av kläder på nätet fortsätter att öka snabbt och står för en successivt högre andel av den totala konsumtionen, tror vi att H&M står inför allt större utmaningar och tvingade anpassningar av sin affärsmodell", sammanfattar banken.

I analysen pekar H&M även på att bolaget visat en hög försäljningstillväxt online. Men samtidigt tycks inte detta ha någon större effekt på kedjans totala försäljningsutveckling, vilket enligt banken tyder på kannibalisering.

"Vi menar att en högre grad av individualisering, omstrukturerad logistik, ökad onlineannonsering, användning av tredjeparts digitala marknadsplatser samt mer hänsyn till praxis på marknaden (såsom fri frakt) skulle kunna bidra till verklig tillväxt och öka befintliga kunders genomsnittliga köp samt attrahera nya kunder", skriver Handelsbanken om H&M.

Handelsbanken har sänkt sina vinstprognoser för 2017/18 och 2018/19 med 5 respektive 12 procent. Baserat på de nya estimaten handlas aktien till ett p/e-tal på 17. Det är lägre än vad som är brukligt för aktien, men ändå något högre än marknaden generellt.

"Mot bakgrund av svagare vinstutsikter och högre risk, menar vi att aktien bör handlas med en viss rabatt jämfört med marknaden", argumenterar banken som även menar att risken för att H&M sänker utdelningen har ökat.

Handelsbankens riktkurs sänks från 225 till 175 kronor. H&M handlas kring 190 kronor på onsdagen - samma nivåer som hösten 2011. Aktien har backat drygt 9 procent bara under november. Tidigare i veckan sänkte Barclays sin rekommendation till undervikt och i fredags förra veckan sänkte SEB till sälj.

 


NYHETSBREV


Kalendarium

SENASTE VA