Nu stäms H&M av svenska konkurrenten

H&M attackeras.

Sportkedjan Stadium stämmer nu H&M för varumärkesintrång. Och det hela kretsar Justin Bieber.

H&M och Bieber lanserade en kollektion i september i samband med popstjärnans världsturné. ”Pupose the Stadium Tour”. Kollektionen innehåller bland annat tröjor med ett stort S på bröstet kombinerat med ordet ”Stadium”.

Detta får alltså Stadium att stämma H&M, rapporterar Dagens Media, som har tagit del av stämningsansökan:

”H&M har använt ett tecken som är identiskt med Stadiums varumärke vid marknadsföring och försäljning av kläder. Den alltjämt pågående användningen i de flesta av EU:s medlemsstater innebär ett intrång i Stadiums ensamrätt. Användningen skadar varumärkets funktioner, skapar en risk för förväxling, drar en otillbörlig fördel av (snyltar på) och skadar utan skälig anledning varumärkets särskiljningsförmåga och anseende”.

Stadium kräver att H&M beläggs med ett omedelbart förbud från att använda symbolen, samt ett vite om 1 miljon kronor för varje överträdelse.


Med vårt NYHETSBREV missar du inget viktigt!

Kalendarium

För dig som prenumerant